Medispring services op server herstarten, bv. bij melding "iCure n'a pas pu démarrer"
Wanneer ?
Onderstaande instructies kan een verantwoordelijke, die toegang heeft tot de lokale Medispring server van de praktijk, toepassen wanneer gebruikers die gebruik maken van een electron geconfigureerd naar die lokale server
- Problemen melden zoals traagheid of verschillen in de gegevens tussen de electron versie en de app.medispring.be
- Niet meer op Medispring kunnen aanmelden met de boodschap "Echec lors du lancement de CouchDB" ou "iCure n'a pas pu démarrer".
- Mogelijk gebeurt dit nadat gebruikers plots terug naar het login scherm worden gestuurd, en dan na het klikken op "Verbinding maken" Medispring oneindig blijft draaien.
0. Ervoor zorgen dat de lokale server niet meer gebruikt wordt
Dit kan op 3 manieren:
- Wanneer geen enkele gebruiker in Medispring actief is, bv. buiten de werkuren
- Gebruikers vragen om tijdelijk over te schakelen op
- app.medispring.be via Chrome
- Medispring electron te gebruiken met configuratie naar de cloud servers: bij het opstarten moet hiervoor onder "Meer Opties" > "iCure" de 2de optie "https://backend.svc.icure.cloud/rest/v1
1. Medispring (service of electron) op de server stoppen
1A. Voor centra in client/server configuratie (zie 1B voor centra met RDP/ server)
- Rechtsklik in de taakbalk onderaan, en kies "Taakbeheer" (Task manager)
- In het tabblad "Services", zoek "medispring-service-nssm" > en indien de service "actief" is, rechtsklik en dan "Stoppen"
- Ga naar het tabblad "Details"
Wanneer "medispring-service-nssm" niet meer actief is, mag de Java.exe die overeenkomt met de Medispring backend ook niet meer aanwezig zijn, bv. n.a.v. voorgaande stap, nl het stoppen van de service.
Indien nog aanwezig > "Processtructuur beëindigen"
1B Voor centra met RDP server
- Indien Medispring nog actief is > afsluiten
- Rechtsklik in de taakbalk onderaan, en kies "Taakbeheer" (Task manager)
- Ga naar Taakbeheer > Details, zoek de Java.exe die overeenkomt met de Medispring en kies (via rechtsklik) "Processtructuur beëindigen".
2. CouchDB service herstarten
Deze instructies gelden voor zowel RDP servers waarop ook CouchDB is geïnstalleerd (zgn "stand-alone" configuratie), als voor backend-database servers in een client/server configuratie:
- Rechtsklik in de taakbalk onderaan, en kies "Taakbeheer" (Task manager)
- Ga naar het tabblad "Services" en controleer of de status van "Apache CouchDB" nog "Actief" is.
Indien niet, rechtsklik en dan "Starten".
3. Medispring (service of electron) herstarten
3.A Voor centra in client/server configuratie (zie 3B voor centra met RDP/ server)
- Ga terug naar het tabblad "Services" en (her)start "medispring-service-nssm"
- Ga terug naar het tabblad "Detail" en zoek Java.exe. c:\medispring\resources\java... dat wordt opgestart: de geheugenruimte zal toenemen tot 800 MB à 1,3 Gb). Wacht tot de grootte van dit proces niet meer toeneemt.
- Omdat na het herstarten van de service nog achterstallige synchronisatie en indexaties kunnen worden verwerkt, kan de server even hoog belast worden.
3.B Voor centra met RDP server
4. Op werkposten testen of gebruikers kunnen aanmelden en problemen verholpen zijn
- Bij het opstarten van Medispring electron, onder "Meer opties" > "iCure" controleren dat wel de 1ste optie, nl configuratie naar de lokale server is geselecteerd.
- NOTA: na deze acties te hebben uitgevoerd kan het nog even duren vooraleer de gebruikers weer normale prestaties hebben en alle gegevens tussen de cloud servers en lokale server gesynchroniseerd zijn.