Stap 2c: Prestaties registreren voor statistische doeleinden (voor de WGCa)
De wijkgezondheidscentra (WGCa) registreren via de nomenclatuurcodes ook hun prestaties voor statistische doeleinden (o.a. verantwoording van het forfait).
Deze registratie zal nog vereenvoudigd worden maar ondertussen kan dit als volgt:
Begin met Stap 1: Ingeven van de nomenclatuurcodes !
Stap 2c (Statistisch):
- Kies het type prijs: "Geen eigen bijdrage"
- Dit is in feite optioneel en enkel om nauwer aan te sluiten bij de realiteit. De prestatiecodes kunnen ook met de officiële prijs geregistreerd worden, aangezien deze toch niet gefactureerd zullen worden.
- In de toekomst zal dit voor WGCa automatisch geselecteerd worden.
- Kies de verzendingsmethode: "Papier"
- Dit is momenteel de enige manier opdat deze niet in de eFact of eAttest stromen opgenomen worden. De "statistische" registraties zullen hier dus samenkomen met die wel nog op papier gefactureerd moeten worden, bv. aan de OCMW. Deze verschillende soorten registraties zullen dan laten in elkaar in Excel van elkaar onderscheiden kunnen worden ifv de externe betalingsinstantie.
- In de toekomst komt er een apart type "Statistisch" en zal er voor de WGCa ook een gepaste automatische preselectie "Statistisch" (bv. raadplegingen) of "eFact" bv. technische prestaties, patiënten niet in forfait) voorzien worden.
- Klik op "Valideren"
- Momenteel verschijnt er nog een popup om de betaling van de patiënt te registeren, deze kan gewoon bevestigd worden.
TIP: een manier om dit te vermijden is om éénmalig een "fictieve" betrokkene/zorgverstrekker, bv. "Forfait" te definiëren in het adresboek, onder "Opgenomen door een externe betalingsinstantie", "Totaliteit" te selecteren en onder "Bedrag betaald door", deze fictieve instantie "Forfait" te selecteren als betalende instantie.
- In alle gevallen verschijnt ook nog het overzicht, ook dit zal in de toekomst ook nog vereenvoudigd worden voor de WGCa's.
- Ga verder met "Stap 3c export naar Excel van de geregistreerde prestaties".
TIP voor de registratie van een voorschrijver, bv. voor de kinesitherapie-prestaties:
- Een voorschrijver (en talrijke andere gegevens) kan worden ingegeven na het openklappen van een "codelijn":
- MAAR omdat de opzoeking van de voorschrijver gebeurt in de cobrha databank van alle zorgverstrekkers erkend door het RIZIV, is hiervoor een eHealth sessie nodig ... hiervoor moeten de kinesitherapeuten dus via de gewoonlijke procedure een eHealth certificaat aanvragen, waarmee ze in Medispring een geldige eHealthsessie kunnen opzetten. Ze kunnen hiermee echter blijkbaar nog geen andere eHealthdiensten gebruiken.
Related Articles
Stap 2a: Prestaties registreren voor facturatie via eFact (derde betaler)
Via eFact kunnen prestaties elektronisch aan de mutualiteiten gefactureerd worden. Voor de wijkgezondheidscentra in forfait: bijvoorbeeld voor patiënten (nog) niet in forfait of voor de technische prestaties niet opgenomen in het forfait. Dit is ...
Stap 1: Prestaties registeren: nomenclatuurcodes ingeven
Het registreren van de prestaties, als nomenclatuurcodes van het RIZIV gebeurt best door de zorgverstrekkers zelf op het einde van iedere raapleging, via de knop €: De eerste stap is om de nomenclatuurcodes op te zoeken. Er zijn 2 zoekvakken, één ...
Prestaties registreren en factureren: Medispring vs Beoogo vs Pricare
Een kort overzicht van de mogelijkheden en aandachtspunten vs Pricare en Beoogo: Medispring Elektronische facturatie en registratie artsen: elektronische facturatie per prestatie is mogelijk voor de artsen met een eHealthsessie. Bijvoorbeeld voor ...
Stap 0: Instellingen voor elektronische facturatie van prestaties (eFact)
Enkel voor de facturatie van prestaties door artsen Dit artikel betreft enkel de elektronische facturatie van prestaties (voor de WGC: buiten het forfait, dus bv. van technische prestaties of raadplegingen van patiënten (nog) niet in forfait). De ...
Stap 5a: Verworpen eFact prestaties verbeteren
Wanneer een prestatie wordt verworpen, komt deze in de lijst "Te verbeteren". In de kolom "Reden van verwerping" wordt de reden aangegeven. Er zijn veel mogelijke redenen: Verkeerd bedrag (m.b.t. de tussenkomst van de mutualiteit) Maximaal aantal ...