Verzenden van de eFact van de HAIO via MyCarenet

Verzenden van de eFact van de HAIO via MyCarenet

De attesten van de assistent kunnen op 2 manieren verstuurd worden : 
  1. Ofwel worden de attesten op hetzelfde moment verstuurd als de attesten van de praktijkopleider, aangezien deze laatste ook de zorgverlener is van zijn assistent, en komen de bedragen op de bankrekening van de praktijkopleider.
    Dit is het geval van een praktijkopleider die samenwerkt met een assistent
  2. Of de attesten kunnen apart verstuurd worden, in dit geval kunnen de bedragen op een aparte bankrekening gestort worden. Binnen groepspraktijken kan een “assistent” bankrekeningnummer worden aangemaakt (een gemeenschappelijke rekening voor alle assistenten in de praktijk).
    Als u de attesten van de assistenten op een andere rekening wenst te laten storten, Zie artikelDe bankrekening “HAIO” instellen
    In dit geval het opsturen naar de ziekenfondsen MOET apart gemaakt worden van de praktijkopleider, zodat het geld op deze “assistent” rekening wordt gestort.

Hoe kan ik het apart versturen?



  1. Ga naar beheren facturen (1)
  2. Klik op TE VERSTUREN in “ eFact facturen” (2)
  3. In de kolom “Assistent” klip op de 3 puntjes (3)
  4. Klik op FILTEREN (4)
  5. Vink “Assistent” aan (5)
  6. Klik op FILTEREN (6)
In deze fase worden alleen de attesten van de assistenten weergegeven en hoeft u ze alleen nog maar te versturen.

Zoals bij alle eFacts,  de attesten die niet zijn gecontroleerd door eTar, zijn aangeduid met een rood kruis en worden niet automatisch geselecteerd.


U kunt op  klikken om het te bewerken en de eTar validatie aan te brengen, of vink ze handmatig aan en verstuur ze zonder eTar validatie (niet aanbevolen).

Let op: de praktijkopleider kan zijn of haar eigen eFacten niet versturen omdat er maar slechts één zending per dag naar de ziekenfondsen mag verstuurd worden.
Dus moet hij/zij dit de volgende dag doen.



    • Related Articles

    • De bankrekening “HAIO” instellen

      Het is niet verplicht om een gedeelde bankrekening in te stellen voor HAIO's. Wanneer een pratijkkopleider alleen werkt met een assistent, is hij/zij niet verplicht om een gedeelde bankrekening in te stellen voor de assistent. Als er geen ...
    • eHealth berichten ontvangen en verzenden via de eHealthbox

      Inleiding Wanneer u bent aangemeld met een actieve eHealthsessie, worden de berichten die toekomen in uw "eHealthbox" (bij eHealth) automatisch om de 15 minuten in Medispring "Inbox" binnengehaald. Dit werkt voor alle zorgverstrekkers die over een ...
    • Een bericht verzenden via de eHealthbox

      Inleiding Via de eHealthbox kunnen individuele zorgverstrekkers en wijkgezondheidscentra (WGCa) op een veilige wijze berichten met elkaar uitwisselen. Hiervoor moet eerst het eHealth certificaat van de zorgverstrekker of van het WGC geconfigureerd ...
    • Faq van Mycarenet m.b.t. elektronische facturatie (eFact)

      Op de website van MYcarenet vind je een aantal interessante faqs: https://ned.mycarenet.be/faq  Waaronder "Faq - eFact voor Artsen v4.0.pdf".     
    • Stap 4a: Opvolging/levenscycli van de eFact zendingen

      Open de facturatie module via € in de groene navigatiebalk, Ga naar de lijsten "in afwachting" en "te verbeteren" Filter op jaartal Begin met het ontvangen van de Mycarenet berichten (dit gebeurt ook al automatisch bij het opstarten van Medispring) ...