eTar stelt een zorgverlener in staat om bij de mutualiteiten te informeren naar het tarief dat voor een bepaalde patiënt in rekening moet worden gebracht en naar de ingevoerde nomenclatuurcodes.
De mutualiteit berekent het tarief op basis van de ontvangen informatie en de informatie waarover de mutualiteit over de patiënt beschikt.
Vervolgens stuurt de mutualiteit antwoorden en het tarief dat voor deze patiënt voor deze prestatiecode van toepassing is.
Het doel is om zo nauwkeurig mogelijke informatie voor het attest te hebben en zo veel mogelijk te voorkomen dat uw attesten worden geweigerd;
Wat eTar doet:
- Controle van de juistheid van de gevraagde prijzen voor elektronische facturering worden aangerekend, op de datum van het attest.
Als u op 02/01 een attest van 30/12 factureert, worden namelijk de prijzen van 30/12 in aanmerking genomen. - Bepaalt de terugbetaling die aan de patiënt wordt toegekend op basis van verschillende criteria (zorgtraject, palliatieve zorg, enz.).
- Geeft toestemming voor het verstrekken van een code op basis van de specialiteit van een arts.
Goed om te weten:
- eTar is momenteel alleen toegankelijk voor huisartsen (niet voor specialisten)
- eTar is alleen toegankelijk wanneer u een attest opstelt voor 1/3 betaler (eFact)
Met eAttest betaalt de mutualiteit de patiënt namelijk rechtstreeks terug op basis van zijn status, aangezien de arts zijn honorarium rechtstreeks van de patiënt heeft ontvangen.
Hoe voert u een eTar-controle uit?
Klik in het patiëntdossier op € in de e-health balk om een venster om een attest te openen.
In het eerste venster
- Kies eerst een "intellectuele" handelingcode
- Kies eventueel een code in het veld "technische handeling".
- Klik op VOLGENDE.
In het tweede venster
- Kies eFact
- Het bedrag van de honoraria wordt dan verdeeld tussen het patiëntaandeel (Remgeld) en de tussenkomst van de mutualiteit.
- Klik op de knop eTar Raadplegen.
- De eTar-status wordt in het groen weergegeven (als deze in het rood wordt gegeven: fout)

- Als u op de bolletje klikt, verschijnt een nummer met de betalingsverplichting.

Let op : U kunt het attest niet valideren zonder op de knop ETAR RAADPLEGEN te klikken. - tenzij je geen internetverbinding hebt
- of eTar een foutmelding geeft, zodat u toch een attest
kunt opslaan.
Bij de validatie van eTar is het mogelijk dat u een
xpath-foutmelding krijgt, wat erop kan wijzen dat de configuratie van uw gebruikersaccount niet correct is of dat er een fout is opgetreden bij de mutualiteit. In bijlage bij dir artikel vindt u een niet-uitputtende lijst van mogelijke fouten. Als een fout zich herhaalt, moet u eerst contact opnemen met de mutualiteit om het probleem te controleren, aangezien Medispring alleen het antwoord van de mutualieteit weergeeft en de support van Medispring over het algemeen niet kan helpen met dit soort problemen.
Zie ook artikel:
Ongeldig Xpath
- Klik vervolgens op VALIDEREN om de door eTar geverifieerde eFact aan te maken en deze in het tabblad "Te verzenden facturen" te plaatsen.