Raadpleging eTar

Raadpleging eTar

eTar stelt een zorgverlener in staat om bij de mutualiteiten te informeren naar het tarief dat voor een bepaalde patiënt in rekening moet worden gebracht en naar de ingevoerde nomenclatuurcodes.
De mutualiteit berekent het tarief op basis van de ontvangen informatie en de informatie waarover de mutualiteit over de patiënt beschikt.
Vervolgens stuurt de mutualiteit antwoorden en het tarief dat voor deze patiënt voor deze prestatiecode van toepassing is.
Het doel is om zo nauwkeurig mogelijke informatie voor het attest te hebben en zo veel mogelijk te voorkomen dat uw attesten worden geweigerd;
Info
Wat eTar doet:
  1. Controle van de juistheid van de gevraagde prijzen voor elektronische facturering worden aangerekend, op de datum van het attest.
    Als u op 02/01 een attest van 30/12 factureert, worden namelijk de prijzen van 30/12 in aanmerking genomen.
  2. Bepaalt de terugbetaling die aan de patiënt wordt toegekend op basis van verschillende criteria (zorgtraject, palliatieve zorg, enz.).
  3. Geeft toestemming voor het verstrekken van een code op basis van de specialiteit van een arts.
Warning
Goed om te weten:
  1. eTar is momenteel alleen toegankelijk voor huisartsen (niet voor specialisten)
  2. eTar is alleen toegankelijk wanneer u een attest opstelt voor 1/3 betaler (eFact)
    Met eAttest betaalt de mutualiteit de patiënt namelijk rechtstreeks terug op basis van zijn status, aangezien de arts zijn honorarium rechtstreeks van de patiënt heeft ontvangen.

Hoe voert u een eTar-controle uit?

Klik in het patiëntdossier op  in de e-health balk om een venster om een attest te openen.

In het eerste venster

  1. Kies eerst een "intellectuele" handelingcode
  2. Kies eventueel een code in het veld "technische handeling".
  3. Klik op VOLGENDE.

In het tweede venster

  • Kies eFact
  • Het bedrag van de honoraria wordt dan verdeeld tussen het patiëntaandeel (Remgeld) en de tussenkomst van de mutualiteit.
  • Klik op de knop eTar Raadplegen.
  • De eTar-status wordt in het groen weergegeven (als deze in het rood wordt gegeven: fout)


  • Als u op de bolletje klikt, verschijnt een nummer met de betalingsverplichting.



    Let op : U kunt het attest niet valideren zonder op de knop ETAR RAADPLEGEN te klikken.
    • tenzij je geen internetverbinding hebt
    • of eTar een foutmelding geeft, zodat u toch een attest
      kunt opslaan.
Warning
Bij de validatie van eTar is het mogelijk dat u een xpath-foutmelding krijgt, wat erop kan wijzen dat de configuratie van uw gebruikersaccount niet correct is of dat er een fout is opgetreden bij de mutualiteit. In bijlage bij dir artikel vindt u een niet-uitputtende lijst van mogelijke fouten. Als een fout zich herhaalt, moet u eerst contact opnemen met de mutualiteit om het probleem te controleren, aangezien Medispring alleen het antwoord van de mutualieteit weergeeft en de support van Medispring over het algemeen niet kan helpen met dit soort problemen.
Zie ook artikel: Ongeldig Xpath
  • Klik vervolgens op VALIDEREN om de door eTar geverifieerde eFact aan te maken en deze in het tabblad "Te verzenden facturen" te plaatsen.

Info
Wat je moet weten: In de kolom eTar van het tabblad "Te versturen"
  1. Worden de attesten die door eTar zijn gecontroleerd aangeduid met een groen vinkje  en worden verzonden wanneer u uw eFacts.
    verstuurt.
  2. Attesten die niet door eTar zijn gecontroleerd, worden aangeduid met een - . U moet deze handmatig aanvinken om de attesten aanvinken om de attesten te verzenden, ook al is eTar niet bevestigd.
  3. Attesten waarvan de eTar-verificatie een fout of weigering van de mutualiteit heeft ontvangen, worden gemarkeerd met een rood kruis . U moet ze handmatig aanvinken om de attesten te kunnen verzenden, maar deze attesten worden geweigerd en niet betaald door de VI's, waardoor het foutpercentage van uw zending toeneemt met het risico dat de 5% fout voor de zending wordt bereikt, waardoor de hele zending wordt geweigerd.
Met een eTar-validatie ontvangt u in de overgrote meerderheid van de gevallen geen foutmelding van de mutualiteiten  voor de gecontroleerde attest..

    • Related Articles

    • Hoe codeer ik de reden van de raadpleging (M)?

      Het invoeren van de reden van raadpleging is helemaal niet verplicht (behalve voor consignatieposten). De reden kan gevonden worden in een officiële lijst of worden gecodeerd in vrije tekst; typ je vrije tekst dan klik op deze tekst of "enter" op het ...
    • Een raadpleging van het type "rapport ontvangen" maken

      Je kunt zelf een rapport van het type "ontvangen e-mail" maken als je bijvoorbeeld een gescand document wilt opnemen. Klik op de naast + raadpleging en kies "Rapport" Kies optioneel een eerdere datum door op het potloodje naast de datum te klikken ...
    • Hoe maak je een contact aan met meerdere subcontacten en dus meerdere redenen voor een raadpleging (M)?

      Een contact bestaat per definitie uit ten minste één subcontact. Als een patiënt meerdere redenen voor een consult heeft (wat vaak voorkomt in de huisartsenpraktijk), kun je natuurlijk meerdere redenen coderen in de M. Als het echter om belangrijke ...
    • Een raadpleging of rapport aanmaken op een eerdere datum

      Als je een consultatie wilt aanmaken (of een rapport wilt ontvangen) op een andere datum dan vandaag, klik op naast de datum verander de datum en klik Het contact wordt op deze datum in de tijdlijn geplaatst
    • Een zorgelement creëren tijdens een raadpleging

      Tijdens een consultatie kun je een belangrijke diagnose coderen die een follow-up vereist: met andere woorden, een gezondheidsprobleem van de patiënt! Wanneer deze diagnose is aangemaakt in de SOAP klik je op de bladwijzer rechtsboven het contact ...