Diabetes en antibiotica barometers

Diabetes en antibiotica barometers

Inleiding

Sinds 2023 is deelname aan de barometers een criterium voor het bepalen van uw praktijkpremie, cf website RIZIV criterium 7
  1. In het kort houdt dit in dat er statistische gegevens (aantallen patiënten die voldoen aan bepaalde criteria) worden verstuurd met betrekking tot diabetesbewaking en antibioticavoorschriften. U vindt de details van de selectiecriteria via deze link. Elke inzending bevat ook enkele kenmerken van uw praktijk.  Op basis van deze gegevens genereert Healthstat rapporten die uw praktjk situeren ten opzichte van referentiegroepen, bijvoorbeeld regionaal.
  2. Concreet betreft het een "CSV" bestand (met de gegevens van de praktijk en de statistieken) die als bijlage van een bericht naar Sciensano wordt verstuurd, via de eHealthbox van de arts die de generatie en verzending doet. 
  3. Zie ook deze communicatie van het RIZIV mbt het verschil tussen de antibioticabarometer en de antibiotica-indicatoren van de NRKP
Aandachtspunten
  1. De exacte criteria voor 2024 zijn nog niet vastgelegd, wij raden sterk aan om aan iedere verzending deel te nemen
  2. De volgende verzending betreft de diabetes barometer van 28 mai tot 1 juni.
  3. De barometer moet maar 1 keer per praktijk verzonden worden! 
  4. Wij raden aan om per praktijk 1 verantwoordelijke voor het genereren en verzenden aan te duiden, alsook een plaatsvervanger die het zal doen wanneer de verantwoordelijke het niet zelf kan doen. 
  5. Op de website van het RIZIV (en in communicatie die u mogelijk ontvangt van andere organisaties) is er mogelijke sprake van "registratie" als criterium voor de premie, maar het is de opname van het RIZIV-nummers van de artsen in praktijkgegevens (cf. punt 2 hieronder) die het echte criterium zijn.

1. Wettelijke documenten

Lees de clausules in de volgende documenten voordat u deelneemt: 
  1. Geïnformeerde toestemming van belanghebbenden
    Opmerking: dit document bevat een punt "beloning of compensatie voor deelname uitsluiten", maar dit document dateert van vóór de opname als criterium voor de praktijkpremie en moet dus nog worden aangepast. De verantwoordelijke werd hier al op gewezen.  

  2. Informatie over de verwerking van uw persoonlijke gegevens

2. Uw praktijkgegevens invoeren/controleren

U moet eerst de gegevens van uw "praktijk" invullen. 
Dit hoeft maar één keer per praktijk te gebeuren 
Deze informatie wordt niet direct naar de autoriteiten gestuurd, maar wordt in Medispring bewaard en elke keer dat er een barometer wordt verstuurd, opnieuw meegenomen.

Dit doe je via je profiel en dan Administratie > Praktijk en dan zijn er 4 tabbladen.


In het tabblad "Identificatie"
  1. Onder "Gegevens huisartsenkring" selecteer de kring waarvan u deel uit maakt. Indien u geen lid bent van een kring, of indien u uw kring niet niet vindt, selecteer ifv uw regio "Vlaanderen - Geen kring/Anders", "Brussel - Geen kring/Anders" of "Wallonië - Geen kring/Anders". 
  2. Onder "Gegevens praktijk", geef de naam en het adres van de praktijk.
  3. Onder "Contactpersoon": het e-mail adres zal worden opgenomen in elke verzending naar Sciensano (in de csv). Deze persoon kan door Sciensano gecontacteerd worden indien nodig. Over het algemeen raden we aan dat dezelfde persoon is die verantwoordelijk is voor het genereren en verzenden van de barometers. Maar het kan ook een andere persoon zijn. Het genereren en verzenden zijn niet beperkt tot de hier aangegeven verantwoordelijke. Je kunt het e-mailadres van de verantwoordelijke invullen door de naam van een gebruiker in te geven in het vak "Een betrokkene zoeken".
    Let op:
    1. Als er geen e-mail verschijnt in veld Email wanneer je een gebruiker hebt geselecteerd, vul dan het e-mailadres in op het tabblad "Adressen" van de geselecteerde gebruiker.
    2. De naam van de verantwoordelijke wordt niet opgeslagen. Enkel het e-mailadres wordt bewaard, maar dit is voldoende voor de verzendingen. 
In het tabblad "Samenstelling",
  1. Bij "persooneel aanwezig in de praktijk" is er geen vakje voor "artsen" omdat deze worden verondersteld altijd aanwezig te zijn. 
  2. In "Informatie over artsen" (aantal per leeftijdscategorie en geslacht) moeten andere zorgverstrekkers zoals bv verpleging, kine, ... niet meegeteld worden. 
  3. In "Aantal conctacten per weekdag (...)" betreft het een geschat gemiddeld aantal raadplegingen en huisbezoeken per arts (incl. HAIO's) op een weekdag  (maandag tot vrijdag).
Het tabblad "Artsen" toont alle actieve artsen (op basis van het RIZIV nr + status vd gebruiker). 
  1. Vink alle (nieuwe) artsen aan die actief zijn, of tijdens de betrokken periode actief waren in uw praktijk. Deze RIZIV nummers zullen worden doorgegeven aan het RIZIV voor het beoordelen van het criterium voor de  praktijkpremie
  2. HAIO's (die een vaste premie krijgen) en andere zorgverstrekkers bv verpleging, kine, ...  moeten hier NIET in opgenomen worden. 
  3. Maar tijdelijk afwezige artsen (bv. met zwangerschapsverlof) mogen wel opgenomen worden; het criterium is dat de band met de praktijk blijft bestaan.
  4. Dit wordt opgeslagen voor de volgende verzending.
  5. Vergeet ook niet om artsen die niet meer actief zijn uit te vinken. Gebruikers die uw praktijk hebben verlaten zouden idealiter altijd op "inactief" moeten staan. Dit verhoogt de veiligheid van uw gegevens en vermindert de lengte van de lijst met actieve gebruikers!

In het tabblad "Barometers" kunt u aanvinken aan welke barometers u wilt deelnemen
  1. Beschouw dit als u "registratie" voor de barometer, maar onthou dat dit niet voldoende is:  u zal de barometer ook nog effectief moeten doorsturen, zie hieronder stap 4 !  (d.i. omwille van de architectuur en beveiliging van Medispring, we zoeken naar een oplossing om dit te automatiseren).  
  2. U gaat hiermee ook akkoord met de wettelijke documenten.
  3. In de versie van 28/11/2023 werd voor elke barometer de datum van "inschrijving" toegevoegd. 
    1. Indien u een barometer al eerder heeft geactiveerd, kan u deze uit- en dan opnieuw aanvinken om de datum van inschrijving op "heden" te registreren (dit is noch nodig, noch voldoende voor de praktijkpremie, mais het lijkt ons niettemin nuttig om de datum te registreren vanaf dewelke u een barometer heeft geactiveerd). 

3. Een barometer verzenden

De barometers moeten op specifieke data worden ingestuurd en slechts 5 dagen vanaf die datum! 
  1. antibiotica: van 21 tot 26 juni 2024
    1. daarna om de 3 maanden, dus ook van 21 t/m 26 juni, 21 t/m 26 september en 21 t/m 26 december.

  2. diabetes: van 28 mei tot 1 juni 2024 
    1. daarna om de 6 maanden (dus ook van 28 november tot 2 december)
Aandachtspunten
  1. Het versturen moeten door een arts gedaan worden, met een actieve eHealth sessie.
    Er is geen verplichting dat dit steeds dezelfde arts is, noch dat het de verantwoordelijke is die werd aangeduid bij de "praktijkgegevens" (zie punt 2 hierboven). Maar we raden wel aan dat dit steeds dezelfde persoon is. 
  2. Het versturen moeten slechts 1 keer per praktijk gedaan worden.
  3. Vervolledig of controleer eerst de gegevens van de praktijk (punt 2 hierboven)
  4. OPGEPAST Wijkgezondheidscentra die met Beoogo werken moeten eerst de gegevens m.b.t hun patiënten in forfait eerst actualiseren via Instellingen > Beoogo > Statistieken > klik op "Mijn contracten ophalen". Dit moet je met het "centrum account" doen (door Medispring aangemaakt bij migratie, Login is riziv-nr-vh-centrum@medispring.be, bv. 84240072111@medispring.be) (anders is deze optie niet beschikbaar).  


  5. Het genereren van de statistieken zal de machine waarop het genereren wordt gestart vertragen en kan tot 20 minuten duren per 1000 patiënten in uw database (actief of inactief).
  6. Gebruik een machine met minstens 8 Gb RAM.
De statistieken worden gegenereerd en verzonden via de eHealthbox in een enkele handeling via Extra > Rapporten > Barometers.


Via het tabblad "Historiek" kan u
  1. De status van een generatie controleren (merk op dat "Afgerond" aangeeft dat de generatie van statistieken succesvol is verlopen, maar dat deze nog moet worden verzonden!)
  2. De generatie opnieuw starten als deze niet succesvol was (dit kan gebeuren bij groepspraktijken en medische huizen met een groot aantal patiënten; dit kan worden gedaan door een andere gebruiker dan degene die het genereren in eerste instantie heeft gestart).
  3. Het resultaat bekijken: de verzonden cijfers (aantallen patiënten) en de selectiecriteria waarmee ze overeenstemmen worden dan afgebeeld in het tabblad "Resultaten".
    Het detail van de verzonden gegevens vind u via deze link.
  4. Het resultaat verzenden (bijv. als het niet automatisch werd verzonden toen het werd gegenereerd, omdat u niet verbonden was met eHealth)
  5. Het naar Healthdata verzonden .csv-bestand downloaden

Goed om te weten: het verzonden bericht is ook zichtbaar in het gedeelte "verzonden berichten" van de eHealthbox:


We werken eraan om dit te verbeteren en te automatiseren (maar vanwege de versleuteling van de gegevens in de database is dat niet eenvoudig)!

4. Uw rapporten raadplegen op Healthstat

Uw rapport zal ongeveer 1 week na het verzenden beschikbaar zijn op www.healthstat.be.
  1. Een link naar www.healthstat.be is beschikbaar via Instellingen > Barometers:

  2. Als u nog niet geregistreerd bent bij Healthstat (bijvoorbeeld om uw covid-barometerrapporten te raadplegen), volg dan deze instructies (die voor elke arts moeten worden uitgevoerd; het kan enkele dagen duren om uw account te activeren; als u vragen of problemen hebt, kunt u contact opnemen met: huisartsenbarometers@kuleuven.be).
  3. U kunt controleren of u al geregistreerd bent door in te loggen op www.healthstat.be  

  1. Om uw rapport te raadplegen, zal u nog moeten aanmelden via ItsME(of eID)
    1. Er komt ook nog een link (met "single sign-on") hiervoor in Medispring. 

5. Patiënten identificeren die overeenkomen met bepaalde statistieken

Naar Healthstat worden enkel aantallen patiënten per query/criterium gestuurd. Dus geen gegevens m.b.t. de betrokken patiënten. 
  1. Vanaf versie 3.1.4 kan u in Medispring wel, voor iedere criterium/cijfer,  de lijst van de meegetelde patiënten zien.
     
  2. Opmerking: het is mogelijk dat het totale aantal patiënten voor wie een bepaald labresultaat aanwezig is (bv. "egfr"), groter is dan de som van het aantal patiënten voor de verschillende waarden van dit resultaat (bv. "egfr>60" + "egfr tussen 45 en 60" + "egfr tussen 30 en 45" ...). Dit komt meestal omdat de waarde van sommige resultaten tekst/commentaar bevat (in plaats van enkel een getal). We weten dus dat er een corresponderend resultaat is, maar we kunnen de waarde van het resultaat niet achterhalen. En dus worden deze patiënten wel meegeteld in het "totaal met een resultaat", maar niet in een van de intervallen (afhankelijk van de waarde van hun resultaat).

Meer info - externe links

  1. https://www.domusmedica.be/expertisedomein/ict/barometers-de-huisartsenpraktijk

    • Related Articles

    • Verschil tussen de antibioticabarometer en de antibiotica-indicatoren van de NRKP

      We kregen volgende toelichting van het RIZIV: Sinds kort is de antibioticabarometer in alle EMD-pakketten beschikbaar. Daarnaast zijn recent 3 NRKP-indicatoren (Nationale Raad voor KwaliteitsPromotie, RIZIV) voor het doelmatig voorschrijven van ...
    • Onderhoud "Corrigeer diabetes voortrajecten"

      Inleiding Update 19/5: publicatie van een hotfix met een verbeterde versie van dit onderhoud, het is aanbevolen om dit opnieuw uit te voeren. Opgepast, ondanks deze verbetering werkt dit onderhoud nog maar enkel voor de voortrajecten onder een ...
    • Toevoegen van zorgelementen via scan van de dossiers op medicatie, BMI en laboresultaten

      Wat ? Een onderhoudsscript dat de patiënten scant op risico-indicatoren: chronische medicatie voor diabetes, longaandoeningen, cardio-vasculaire problemen BMI laboresultaten (Glycemie, HbA1c en MDRD2) Een lijst van de patiënten met deze ...
    • Procedures plannen en uitvoeren

      Procedures plannen en uitvoeren Inleiding Tot en met versie 2.9 was de logica: om taken (in vrije tekst) te gebruiken om toekomstige handelingen te plannen om procedures (gecodeerd) te gebruiken voor de registratie van uitgevoerde handelingen taken ...
    • eHealth certificaat instellen en verbinden

      Nota's: Voor het aanvragen/hernieuwen/intrekken van eHealth certificaten: Surf naar Beheer van de eHealth-certificaten, meer bepaald de 4 stappen onder "Hoe invullen/gebruiken": Ingeval van problemen gelieve contact op te nemen met het contactcentrum ...