Hoe 1/3-betaling (eFAct) verzenden?
De Efact-facturering wordt asynchroon verzonden, u kunt u eFact maximaal 1 keer per dag verzenden.
Wij raden u aan uw eFacts minimaal 1 keer per maand te verzenden, zodat u niet te veel attesten hoeft te beheren in geval van afwijzingen, fouten enz.
Als u werkt en eFacten verstuurt vanuit verschillende praktijken met verschillende Medispring databases van
OF verschillende softwareprogramma's, raadpleeg dan het artikel "
Beheer eFact verzendnummers".
Hoe verstuur ik de eFacts naar mutualiteiten?
1. Selecteer de te verzenden attesten?
- Klik in de Instellingen op
(1) en vervolgens op
(2)
Al uw facturen die nog moeten verzonden worden, worden weergegeven
Standaad ziet u alleen uw facturen (en die van uw HAIO's aangezien u de zorgverlener bent). - Klik op
(3) om alle attesten te selecteren die kunnen worden verzonden.
Bij huisartsen worden alleen attesten geselecteerd die door eTar zijn gevalideerd (4).
Voor specialisten is er nog geen eTar-validatie beschikbaar.

Attesten die niet door eTar zijn gecontroleerd, worden aangegeven met een streepje -.
U kunt deze eFacts echter handmatig aanvinken om ze te verzenden, maar dit kan het percentage afwijzingen verhogen. Het is daarom aan te raden om de eTar-validatie uit te voeren.
Hoe valideer ik eTar vanaf de pagina die ik wik verzenden?
- U kunt op klikken op
om deze te bewerken - Klik vervolgens op de knop
om achteraf eTar te raadplegen (LET OP: u heeft slechts 2 maanden de tijd om deze controle uit te voeren! )
Ter herinnering: alleen huisartsen moeten de eTar-consultatie uitvoeren (nog geen specialisten).
- Klik op de knop

Het attest kan dan worden geselecteerd om deel uit te maken van de verzendbatch.
2. Stuur de attesten naar de mutualiteiten.
De verzending van de attesten gebeurt per mutualiteit in de vorm van eFact-paketten die u kunt terugvinden VERZONDEN EFACTS.
- om te verzenden, klikt u op
en binnen enkle seconden worden al uw attesten rechtstreeks naar alle mutualiteiten verzonden. - Al deze attesten worden in het tabblad

geplaatst.
Let op:
U heeft 2 jaar de tijd om uw attesten in 1/3 betaling te versturen of te corrigeren.
Related Articles
Verzenden van de eFact van de HAIO via MyCarenet
De attesten van de assistent kunnen op 2 manieren verstuurd worden : Ofwel worden de attesten op hetzelfde moment verstuurd als de attesten van de praktijkopleider, aangezien deze laatste ook de zorgverlener is van zijn assistent, en komen de ...
Wat is het verschil tussen een eFact en een eAttest?
eFact eAttest De patiënt betaalt aan de arts alleen het remgeld (en/of het supplement) en vervolgens betaalt de mutualiteit aan de arts het terugbetaalbare bedrag. Dit is een asynchroon proces. Aanmaken - verzenden - betaling binnen 15 dagen na ...
Een eFact-verzending (loten) met fouten verbeteren
Het betreft een zending die om technische redenen is geweigerd: Ofwel uw identificatiegegevens bevatten een verboden teken, uw KBO-Nr of uw rekeningnummer is onbekend bij de ziekenfonds of andere. In dit geval vindt u de geweigerde attesten in het ...
Voorkeuren voor facturatie (eFact en eAttest) instellen
Om eFact of eAttest te kunnen gebruiken, moet u uw voorkeuren hebben ingesteld. Hoe configureert u uw Financiële gegevens? Klik linksonder op uw initialen Klik op Voorkeuren > Facturatie in "Details van de gebruiker" Klik op het tabblad FINANCIËLE ...
Wijkgezondheidscentra in forfait: vanaf 1/9/2025, eFact verplicht voor prestaties buiten forfait
Inleiding Zie de website van het RIZIV over de verplichte elektronische facturatie voor artsen. Zie de circulaire aan wijkgezondheidscentra in forfait VI nr. 2025/197 van 4-8-2025 over de modaliteiten en het wettelijk kader voor prestaties per ...