Hoe 1/3-betaling (eFAct) verzenden?

Hoe 1/3-betaling (eFAct) verzenden?

De Efact-facturering wordt asynchroon verzonden, u kunt u eFact maximaal 1 keer per dag verzenden.
Wij raden u aan uw eFacts minimaal 1 keer per maand te verzenden, zodat u niet te veel attesten hoeft te beheren in geval van afwijzingen, fouten enz. 

Info
Om te beginnen moet u al uw  boekhoudkundige gegevens instellen. 
zie het artikel "Instellingen voor elektronische facturatie van prestaties (eFact)".

Warning
Als u werkt en eFacten verstuurt vanuit verschillende praktijken met verschillende Medispring  databases van OF verschillende softwareprogramma's, raadpleeg dan het artikel "eFact-verzendnummers wijzigen".

Hoe verstuur ik de eFacts naar mutualiteiten?

1. Selecteer de te verzenden attesten?

  • Klik in de Instellingen op   (1) en vervolgens op  (2)
    Al uw facturen die nog moeten verzonden worden, worden weergegeven
    Standaad ziet u alleen uw facturen (en die van uw HAIO's aangezien u de zorgverlener bent).
  • Klik op mceclip3.png (3) om alle attesten te selecteren die kunnen worden verzonden.
    Bij huisartsen worden  alleen attesten geselecteerd die door eTar zijn gevalideerd (4).
    Voor specialisten is er nog geen eTar-validatie beschikbaar.




Attesten die niet door eTar zijn gecontroleerd, worden aangegeven met een streepje -.
U kunt deze eFacts echter handmatig aanvinken om ze te verzenden, maar dit kan het percentage afwijzingen verhogen. Het is daarom aan te raden om de eTar-validatie uit te voeren.
Info
Hoe valideer ik eTar vanaf de pagina die ik wik verzenden?
  • U kunt op klikken op   om deze te bewerken
    • Klik vervolgens op de knop  om achteraf eTar te raadplegen (LET OP: u heeft slechts 2 maanden de tijd om deze controle uit te voeren! )
      Ter herinnering: alleen huisartsen moeten de eTar-consultatie uitvoeren (nog geen specialisten).
  • Klik op de knop 
    Het attest kan dan worden geselecteerd om deel uit te maken van de verzendbatch.

2. Stuur de attesten naar de mutualiteiten.

De verzending van de attesten gebeurt per mutualiteit in de vorm van eFact-paketten die u kunt terugvinden VERZONDEN EFACTS.
  • om te verzenden, klikt u op  en binnen enkle seconden worden al uw attesten rechtstreeks naar alle mutualiteiten verzonden.
  • Al deze attesten worden in het tabblad 
    geplaatst.

Info
Let op:
U heeft 2 jaar de tijd om uw attesten in 1/3 betaling te versturen of te corrigeren.


    • Related Articles

    • Raadpleging eTar

      eTar stelt een zorgverlener in staat om bij de mutualiteiten te informeren naar het tarief dat voor een bepaalde patiënt in rekening moet worden gebracht en naar de ingevoerde nomenclatuurcodes. De mutualiteit berekent het tarief op basis van de ...
    • Verzenden van de eFact van de HAIO via MyCarenet

      De attesten van de assistent kunnen op 2 manieren verstuurd worden : Ofwel worden de attesten op hetzelfde moment verstuurd als de attesten van de praktijkopleider, aangezien deze laatste ook de zorgverlener is van zijn assistent, en komen de ...
    • Een eFact-verzending (loten) met fouten verbeteren

      Het betreft een zending die om technische redenen is geweigerd: Ofwel uw identificatiegegevens bevatten een verboden teken, uw KBO-Nr of uw rekeningnummer is onbekend bij de ziekenfonds of andere. In dit geval vindt u de geweigerde attesten in het ...
    • Wat is het verschil tussen een eFact en een eAttest?

      eFact eAttest De patiënt betaalt aan de arts alleen het remgeld (en/of het supplement) en vervolgens betaalt de mutualiteit aan de arts het terugbetaalbare bedrag. Dit is een asynchroon proces. Aanmaken - verzenden - betaling binnen 15 dagen na ...
    • Voorkeuren voor facturatie (eFact en eAttest) instellen

      Om eFact of eAttest te kunnen gebruiken, moet u uw voorkeuren hebben ingesteld. Hoe configureert u uw Financiële gegevens? Klik linksonder op uw initialen Klik op Voorkeuren > Facturatie in "Details van de gebruiker" Klik op het tabblad FINANCIËLE ...