Hoe 1/3-betaling (eFAct) verzenden?
De Efact-facturering wordt asynchroon verzonden, u kunt u eFact maximaal 1 keer per dag verzenden.
Wij raden u aan uw eFacts minimaal 1 keer per maand te verzenden, zodat u niet te veel attesten hoeft te beheren in geval van afwijzingen, fouten enz.

Als u werkt en eFacten verstuurt vanuit verschillende praktijken met verschillende Medispring databases van
OF verschillende softwareprogramma's, raadpleeg dan het artikel "
eFact-verzendnummers wijzigen".
Hoe verstuur ik de eFacts naar mutualiteiten?
1. Selecteer de te verzenden attesten?
- Klik in de Instellingen op
(1) en vervolgens op
(2)
Al uw facturen die nog moeten verzonden worden, worden weergegeven
Standaad ziet u alleen uw facturen (en die van uw HAIO's aangezien u de zorgverlener bent). - Klik op
(3) om alle attesten te selecteren die kunnen worden verzonden.
Bij huisartsen worden alleen attesten geselecteerd die door eTar zijn gevalideerd (4).
Voor specialisten is er nog geen eTar-validatie beschikbaar.

Attesten die niet door eTar zijn gecontroleerd, worden aangegeven met een streepje -.
U kunt deze eFacts echter handmatig aanvinken om ze te verzenden, maar dit kan het percentage afwijzingen verhogen. Het is daarom aan te raden om de eTar-validatie uit te voeren.
2. Stuur de attesten naar de mutualiteiten.
De verzending van de attesten gebeurt per mutualiteit in de vorm van eFact-paketten die u kunt terugvinden VERZONDEN EFACTS.
- om te verzenden, klikt u op
en binnen enkle seconden worden al uw attesten rechtstreeks naar alle mutualiteiten verzonden. - Al deze attesten worden in het tabblad

geplaatst.

Let op:
U heeft 2 jaar de tijd om uw attesten in 1/3 betaling te versturen of te corrigeren.
Related Articles
Raadpleging eTar
eTar stelt een zorgverlener in staat om bij de mutualiteiten te informeren naar het tarief dat voor een bepaalde patiënt in rekening moet worden gebracht en naar de ingevoerde nomenclatuurcodes. De mutualiteit berekent het tarief op basis van de ...
Verzenden van de eFact van de HAIO via MyCarenet
De attesten van de assistent kunnen op 2 manieren verstuurd worden : Ofwel worden de attesten op hetzelfde moment verstuurd als de attesten van de praktijkopleider, aangezien deze laatste ook de zorgverlener is van zijn assistent, en komen de ...
Een eFact-verzending (loten) met fouten verbeteren
Het betreft een zending die om technische redenen is geweigerd: Ofwel uw identificatiegegevens bevatten een verboden teken, uw KBO-Nr of uw rekeningnummer is onbekend bij de ziekenfonds of andere. In dit geval vindt u de geweigerde attesten in het ...
Wat is het verschil tussen een eFact en een eAttest?
eFact eAttest De patiënt betaalt aan de arts alleen het remgeld (en/of het supplement) en vervolgens betaalt de mutualiteit aan de arts het terugbetaalbare bedrag. Dit is een asynchroon proces. Aanmaken - verzenden - betaling binnen 15 dagen na ...
Voorkeuren voor facturatie (eFact en eAttest) instellen
Om eFact of eAttest te kunnen gebruiken, moet u uw voorkeuren hebben ingesteld. Hoe configureert u uw Financiële gegevens? Klik linksonder op uw initialen Klik op Voorkeuren > Facturatie in "Details van de gebruiker" Klik op het tabblad FINANCIËLE ...