Stap 0: Instellingen voor elektronische facturatie van prestaties (eFact)

Stap 0: Instellingen voor elektronische facturatie van prestaties (eFact)

Enkel voor de facturatie van prestaties door artsen

Dit artikel betreft enkel de elektronische facturatie van prestaties
(voor de WGC: buiten het forfait, dus bv. van technische prestaties of raadplegingen van patiĆ«nten (nog) niet in forfait). 

De elektronische facturatie is momenteel enkel mogelijk voor artsen !
(dus nog niet voor verpleegkundigen en kine's)

Instellingen

  1. Open "profiel" via de knop met initialen linksonder in de groene navigatiebalk
    mceclip0.png

  2. Controleer rijksregister- en RIZIV nummer
    (nota: het RIZIV Nr moet dat van een arts zijn, met bv. een RIZIV Nr van een WGC zal de optie eFact niet beschikbaar zijn !) 
    mceclip1.png

  3. Controleer in het tabblad "Adressen" ook werkadres, o.a. telefoonnummer en e-mail
    (deze zijn strikt gezien niet nodig voor de elektronische facturatie, maar wel voor het elektronisch voorschrijven en opladen van een Sumehr)

  4. In het tabblad "Facturatie", geef de naam van de firma (indien van toepassing), het KBO nummer (Tip: staat op de attesten), de conventionnering, het IBAN bankrekeningnummer (de BIC wordt dan automatisch ingevuld) en klik op "Betrokkene wijzigen".
    mceclip2.png

 

Voor facturatie vanuit meerdere praktijken of pakketten

De elektronische facturen worden (jaarlijks) per verzekeringsinstelling genummerd van 1 tot 999.

Bij facturatie vanuit meerdere praktijken of pakketten, moet voor elke praktijk of pakket jaarlijks verschillende startnummers instellen worden zodat deze niet overlappen.

mceclip3.png

    • Related Articles

    • Stap 1: Prestaties registeren: nomenclatuurcodes ingeven

      Het registreren van de prestaties, als nomenclatuurcodes van het RIZIV gebeurt best door de zorgverstrekkers zelf op het einde van iedere raapleging, via de knop €: De eerste stap is om de nomenclatuurcodes op te zoeken. Er zijn 2 zoekvakken, één ...
    • Stap 2a: Prestaties registreren voor facturatie via eFact (derde betaler)

      Via eFact kunnen prestaties elektronisch aan de mutualiteiten gefactureerd worden. Voor de wijkgezondheidscentra in forfait: bijvoorbeeld voor patiënten (nog) niet in forfait of voor de technische prestaties niet opgenomen in het forfait. Dit is ...
    • Minimale instellingen voor uw Medispring

      Om Medispring correct te gebruiken, is het essentieel dat het gebruikersaccount goed is geconfigureerd. Hieronder staan de vereisten en minimale configuraties voor een doktersaccount. Vereisten Als dit een gloednieuwe gebruiker is, zijn er 2 ...
    • Facturatie van de “Type 2 Opstarttraject diabetes” voor artsen (niet voor het forfait)

      Het “opstarttraject type 2” vervangt het “voortraject” (of “opvolging van een type 2 diabetespatiënt” zorgmodel) vanaf 1 januari 2024. Deze FAQ is bedoeld voor artsen die niet in een wijkgezondheidscentrum met forfait werken. Als je werkt in een ...
    • Voorkeuren voor facturatie (eFact en eAttest) instellen

      Om eFact of eAttest te kunnen gebruiken, moet u uw voorkeuren hebben ingesteld. Hoe configureert u uw Financiële gegevens? Klik linksonder op uw initialen Klik op Voorkeuren > Facturatie in "Details van de gebruiker" Klik op het tabblad FINANCIËLE ...