Wijkgezondheidscentra in forfait: vanaf 1/9/2025, eFact verplicht voor prestaties buiten forfait
Inleiding
- Zie de website van het RIZIV over de verplichte elektronische facturatie voor artsen.
- Zie de circulaire aan wijkgezondheidscentra in forfait VI nr. 2025/197 van 4-8-2025 over de modaliteiten en het wettelijk kader voor prestaties per handeling door een huisarts in een wijkgezondheidscentrum in forfait vanaf 1/9/2025 (betreft dus technische handelingen en prestaties voor patiënten die wachten op de start van het forfait).
Dit zijn de mogelijke opties voor elektronische facturering:
| Facturerende derde | Innende entiteit | Zorgverlener | Plaats van verstrekking |
Optie 1 | RIZIV-nr. arts | KBO-nr. MH | RIZIV-nr. arts | RIZIV-nr. MH (of andere plaats of 0*) |
Optie 2 | RIZIV-nr. MH | KBO-nr. MH | RIZIV-nr. arts | RIZIV-nr. MH (of andere plaats of 0*) |
Optie 3 | RIZIV-nr. arts | KBO-nr. arts | RIZIV-nr. arts | RIZIV-nr. MH (of andere plaats of 0*) |
(*) De code "0" kan alleen worden gebruikt voor het veld plaats van verstrekking als de plaats geen RIZIVnummer heeft.
Bron - INAMI In Medispring worden momenteel alleen opties 1 en 3 ondersteund: de facturatie van handelingen ‘in forfait’ moet dus door de arts gebeuren.
Optie 2, facturatie door het wijkgezondheidscentrum, volgt later.
Sommige artsen in wijkgezondheidscentra doen dit al een tijdje.
Instructies
Vanaf 1/9/2025 moeten artsen van een wijkgezondheidscentrum in forfait zelf, via hun eigen eHealth-sessie:
- Hun facturatievoorkeuren configureren, zie deze FAQ.
- Het KBO-nummer van het wijkgezondheidscentrum (optie 1) of eventueel hun eigen KBO-nummer (optie 3) opgeven.

- (Indien gewenst) het bankrekeningnummer van het wijkgezondheidscentrum invullen (volgens onze bronnen is dit voldoende om het inkomen fiscaal toe te wijzen aan het wijkgezondheidscentrum).

- Bij het invoeren van technische handelingen of consultaties voor patiënten in proefperiode (zelfs die van vóór 1/9!):
- selecteer het type verzending “eFact” in plaats van ‘Papier’
- vul de “Plaats van dienstverlening” in met het RIZIV-nummer van het wijkgezondheidscentrum".
- en volg vervolgens de normale eFact-procedure, zie FAQ
Het is de bedoeling dat in een volgende versie eFact standaard wordt geselecteerd en dat de plaats van dienstverlening wordt ingevuld met het RIZIV-nummer van het wijkgezondheidscentrum.

- Stuur regelmatig (max. 1x per dag) hun “Te verzenden eFact-facturen”, zie FAQ

- Controleer regelmatig of er fouten moeten worden gecorrigeerd, zie FAQ

Related Articles
Stap 1: Prestaties registeren: nomenclatuurcodes ingeven
Het registreren van de prestaties, als nomenclatuurcodes van het RIZIV gebeurt best door de zorgverstrekkers zelf op het einde van iedere raapleging, via de knop €: De eerste stap is om de nomenclatuurcodes op te zoeken. Er zijn 2 zoekvakken, één ...
Wat is het verschil tussen een eFact en een eAttest?
eFact eAttest De patiënt betaalt aan de arts alleen het remgeld (en/of het supplement) en vervolgens betaalt de mutualiteit aan de arts het terugbetaalbare bedrag. Dit is een asynchroon proces. Aanmaken - verzenden - betaling binnen 15 dagen na ...
Stap 0: Instellingen voor elektronische facturatie van prestaties (eFact)
Enkel voor de facturatie van prestaties door artsen Dit artikel betreft enkel de elektronische facturatie van prestaties (voor de WGC: buiten het forfait, dus bv. van technische prestaties of raadplegingen van patiënten (nog) niet in forfait). De ...
Stap 2a: Prestaties registreren voor facturatie via eFact (derde betaler)
Via eFact kunnen prestaties elektronisch aan de mutualiteiten gefactureerd worden. Voor de wijkgezondheidscentra in forfait: bijvoorbeeld voor patiënten (nog) niet in forfait of voor de technische prestaties niet opgenomen in het forfait. Dit is ...
eFact fouten: correctiegids voor artsen
Het doel van deze pagina is om de meest voorkomende fouten op te sommen die artsen tegenkomen bij het aanrekenen van honoraria in eFact, en om manieren voor te stellen om ze te corrigeren.. Aangezien deze lijst niet volledig is, moet u, als u de ...