Stap 4a: Opvolging/levenscycli van de eFact zendingen
- Open de facturatie module via € in de groene navigatiebalk,
- Ga naar de lijsten "in afwachting" en "te verbeteren"
- Filter op jaartal
- Begin met het ontvangen van de Mycarenet berichten (dit gebeurt ook al automatisch bij het opstarten van Medispring)
_mceclip2.png)
Levenscycli van de zendingen
- Na verzending vanuit Medispring naar Mycarenet, krijgt een zending de status "in afwachting"
- Van zodra Mycarenet het bestand heeft ontvangen en doorgestuurd naar de mutualiteit, krijgen bij een "tack" bestand, waardoor de status "verzonden" wordt (max 48u)
- Bij ontvangst door de mutualiteit, krijgt de zending de status "doorgegeven".
- De mutualiteit doet een 1ste controle van de "technische" conformiteit van het bestand
- bij aanvaarding wordt de status "in behandeling" (code 931000)
- bij verwerping wegen technische fout wordt de status "fout" (code 920999)
- De mutualiteit verwerkt dan het bestand
- het kan nog geweigerd indien het meer dan 5% "inhoudelijke" fouten bevat; de status wordt "verworpen"
- anders blijft de status 'in behandeling"
- De verwerking eindigt met
- volledige aanvaarding en betaling: status "aanvaard" (code 020900)
- gedeeltelijke aanvaarding en betaling: status "gedeeltelijk aanvaard" (code 920900)
Bij status "fout":
Het betreft een zending geweigerd om technische reden: verboden karakter, slechte formattering, maar ook probleem met de identificatiegegevens
- Alle prestaties van deze zending bevinden zich nu in de lijst "Te verbeteren"
- Doe de nodige correcties, bv. op niveau van de betrokken patiënt
- bv. verboden karakters in de naam verwijderen
- contacteer de helpdesk via support@medispring.be indien nodig
- In de lijst "Te verbeteren", selecteer alle prestaties via het aanvink-vakje in de kolomtitels (alles prestaties worden geselecteerd, behalve de verworpen, die 1 per 1 verbeterd moeten worden, zie aparte faq)
_mceclip3.png)
- Klik dan op de knop "Factureren verbeteren" (= als verbeterd markeren)
- Al deze prestaties komen dan terug bij "Te versturen", en kunnen via een nieuwe zending opnieuw verzonden worden.
- Enkel de nog te verbeteren prestaties blijven over
Bij status "verworpen":
Het betreft een zending met meer dan 5% foute prestaties of een zending met een factuur nummer dat reeds eerder verzonden werd in hetzelfde kalenderjaar.
- Alle prestaties van deze zending bevinden zich nu in de lijst "Te verbeteren"
- De geweigerde prestaties moeten 1 per 1 verbeterd worden, zie aparte faq.
- Verbeterde prestaties verdwijnen automatisch uit deze lijst en komen in de lijst "Te versturen"
- Selecteer alle resterende, niet geweigerde prestaties via het aanvink-vakje in de kolomtitels
_mceclip4.png)
- Klik op "Facturen verbeteren" (=als verbeterd markeren).
- Al deze prestaties komen dan terug bij "Te versturen", en kunnen via een nieuwe zending opnieuw verzonden worden.
Related Articles
Hoe 1/3-betaling (eFAct) verzenden?
De Efact-facturering wordt asynchroon verzonden, u kunt u eFact maximaal 1 keer per dag verzenden. Wij raden u aan uw eFacts minimaal 1 keer per maand te verzenden, zodat u niet te veel attesten hoeft te beheren in geval van afwijzingen, fouten enz. ...
Stap 1: Prestaties registeren: nomenclatuurcodes ingeven
Het registreren van de prestaties, als nomenclatuurcodes van het RIZIV gebeurt best door de zorgverstrekkers zelf op het einde van iedere raapleging, via de knop €: De eerste stap is om de nomenclatuurcodes op te zoeken. Er zijn 2 zoekvakken, één ...
Voorkeuren voor facturatie (eFact en eAttest) instellen
Om eFact of eAttest te kunnen gebruiken, moet u uw voorkeuren hebben ingesteld. Hoe configureert u uw Financiële gegevens? Klik linksonder op uw initialen Klik op Voorkeuren > Facturatie in "Details van de gebruiker" Klik op het tabblad FINANCIËLE ...
Wat is het verschil tussen een eFact en een eAttest?
eFact eAttest De patiënt betaalt aan de arts alleen het remgeld (en/of het supplement) en vervolgens betaalt de mutualiteit aan de arts het terugbetaalbare bedrag. Dit is een asynchroon proces. Aanmaken - verzenden - betaling binnen 15 dagen na ...
Het akkoord van de patiënt registreren voor het delen van zijn gegevens via eHealth ("geïnformeerde toestemming")
Inleiding Vooraleer gegevens worden gedeeld via het eHealth platform, moeten patiënten eerst hun "geïnformeerde toestemming" geven. Wanneer zij dit akkoord hebben gegeven, krijgen zorgverstrekkers die ook een therapeutische relatie met deze patiënten ...