Stap 4a: Opvolging/levenscycli van de eFact zendingen

Stap 4a: Opvolging/levenscycli van de eFact zendingen

  • Open de facturatie module via € in de groene navigatiebalk,
  • Ga naar de lijsten "in afwachting" en "te verbeteren"
  • Filter op jaartal
  • Begin met het ontvangen van de Mycarenet berichten (dit gebeurt ook al automatisch bij het opstarten van Medispring)

mceclip2.png

Levenscycli van de zendingen

  • Na verzending vanuit Medispring naar Mycarenet, krijgt een zending de status "in afwachting"
  • Van zodra Mycarenet het bestand heeft ontvangen en doorgestuurd naar de mutualiteit, krijgen bij een "tack" bestand, waardoor de status "verzonden" wordt (max 48u)
  • Bij ontvangst door de mutualiteit, krijgt de zending de status "doorgegeven". 
  • De mutualiteit doet een 1ste controle van de "technische" conformiteit van het bestand
    • bij aanvaarding wordt de status "in behandeling" (code 931000)
    • bij verwerping wegen technische fout wordt de status "fout" (code 920999)
  • De mutualiteit verwerkt dan het bestand
    • het kan nog geweigerd indien het meer dan 5% "inhoudelijke" fouten bevat; de status wordt "verworpen"
    • anders blijft de status 'in behandeling"
  • De verwerking eindigt met
    • volledige aanvaarding en betaling: status "aanvaard" (code 020900)
    • gedeeltelijke aanvaarding en betaling: status "gedeeltelijk aanvaard" (code 920900)

Bij status "fout":

Het betreft een zending geweigerd om technische reden: verboden karakter, slechte formattering, maar ook probleem met de identificatiegegevens

  • Alle prestaties van deze zending bevinden zich nu in de lijst "Te verbeteren"
  • Doe de nodige correcties, bv. op niveau van de betrokken patiënt
  • In de lijst "Te verbeteren", selecteer alle prestaties via het aanvink-vakje in de kolomtitels (alles prestaties worden geselecteerd, behalve de verworpen, die 1 per 1 verbeterd moeten worden, zie aparte faq)
    mceclip3.png
  • Klik dan op de knop "Factureren verbeteren" (= als verbeterd markeren)
  • Al deze prestaties komen dan terug bij "Te versturen", en kunnen via een nieuwe zending opnieuw verzonden worden.
  • Enkel de nog te verbeteren prestaties blijven over

Bij status "verworpen": 

Het betreft een zending met meer dan 5% foute prestaties of een zending met een factuur nummer dat reeds eerder verzonden werd in hetzelfde kalenderjaar. 

  • Alle prestaties van deze zending bevinden zich nu in de lijst "Te verbeteren"
  • De geweigerde prestaties moeten 1 per 1 verbeterd worden, zie aparte faq.
  • Verbeterde prestaties verdwijnen automatisch uit deze lijst en komen in de lijst "Te versturen"
  • Selecteer alle resterende, niet geweigerde prestaties via het aanvink-vakje in de kolomtitels
    mceclip4.png
  • Klik op "Facturen verbeteren" (=als verbeterd markeren).
  • Al deze prestaties komen dan terug bij "Te versturen", en kunnen via een nieuwe zending opnieuw verzonden worden.

 

    • Related Articles

    • Stap 0: Instellingen voor elektronische facturatie van prestaties (eFact)

      Enkel voor de facturatie van prestaties door artsen Dit artikel betreft enkel de elektronische facturatie van prestaties (voor de WGC: buiten het forfait, dus bv. van technische prestaties of raadplegingen van patiënten (nog) niet in forfait). De ...
    • Stap 2a: Prestaties registreren voor facturatie via eFact (derde betaler)

      Via eFact kunnen prestaties elektronisch aan de mutualiteiten gefactureerd worden. Voor de wijkgezondheidscentra in forfait: bijvoorbeeld voor patiënten (nog) niet in forfait of voor de technische prestaties niet opgenomen in het forfait. Dit is ...
    • eFact-verzendnummers wijzigen

      Wanneer u eFact verzendt, worden de attesten genummerd van 1 tot 999. Er is slechts één verzending per dag toegelaten. Zendingen met hetzelfde nummer worden systematisch geweigerd: dit kan het geval zijn als u in eFact factureert vanuit verschillende ...
    • Verzenden van de eFact van de HAIO via MyCarenet

      De attesten van de assistent kunnen op 2 manieren verstuurd worden : Ofwel worden de attesten op hetzelfde moment verstuurd als de attesten van de praktijkopleider, aangezien deze laatste ook de zorgverlener is van zijn assistent, en komen de ...
    • Hoe de status van van eFact verzendingen (loten) controleren ?

      Hoe de status van van eFact verzendingen (loten) controleren ? Klik op in de groene navigatiebalk aan linkerzijde Klik vervolgens op "Verzonden eFacts" Gebruik de filters om de gewenste periode weer te geven, bv. op jaar De lijst met verzendingen ...