Stap 4a: Opvolging/levenscycli van de eFact zendingen
- Open de facturatie module via € in de groene navigatiebalk,
- Ga naar de lijsten "in afwachting" en "te verbeteren"
- Filter op jaartal
- Begin met het ontvangen van de Mycarenet berichten (dit gebeurt ook al automatisch bij het opstarten van Medispring)
_mceclip2.png)
Levenscycli van de zendingen
- Na verzending vanuit Medispring naar Mycarenet, krijgt een zending de status "in afwachting"
- Van zodra Mycarenet het bestand heeft ontvangen en doorgestuurd naar de mutualiteit, krijgen bij een "tack" bestand, waardoor de status "verzonden" wordt (max 48u)
- Bij ontvangst door de mutualiteit, krijgt de zending de status "doorgegeven".
- De mutualiteit doet een 1ste controle van de "technische" conformiteit van het bestand
- bij aanvaarding wordt de status "in behandeling" (code 931000)
- bij verwerping wegen technische fout wordt de status "fout" (code 920999)
- De mutualiteit verwerkt dan het bestand
- het kan nog geweigerd indien het meer dan 5% "inhoudelijke" fouten bevat; de status wordt "verworpen"
- anders blijft de status 'in behandeling"
- De verwerking eindigt met
- volledige aanvaarding en betaling: status "aanvaard" (code 020900)
- gedeeltelijke aanvaarding en betaling: status "gedeeltelijk aanvaard" (code 920900)
Bij status "fout":
Het betreft een zending geweigerd om technische reden: verboden karakter, slechte formattering, maar ook probleem met de identificatiegegevens
- Alle prestaties van deze zending bevinden zich nu in de lijst "Te verbeteren"
- Doe de nodige correcties, bv. op niveau van de betrokken patiënt
- bv. verboden karakters in de naam verwijderen
- contacteer de helpdesk via support@medispring.be indien nodig
- In de lijst "Te verbeteren", selecteer alle prestaties via het aanvink-vakje in de kolomtitels (alles prestaties worden geselecteerd, behalve de verworpen, die 1 per 1 verbeterd moeten worden, zie aparte faq)
_mceclip3.png)
- Klik dan op de knop "Factureren verbeteren" (= als verbeterd markeren)
- Al deze prestaties komen dan terug bij "Te versturen", en kunnen via een nieuwe zending opnieuw verzonden worden.
- Enkel de nog te verbeteren prestaties blijven over
Bij status "verworpen":
Het betreft een zending met meer dan 5% foute prestaties of een zending met een factuur nummer dat reeds eerder verzonden werd in hetzelfde kalenderjaar.
- Alle prestaties van deze zending bevinden zich nu in de lijst "Te verbeteren"
- De geweigerde prestaties moeten 1 per 1 verbeterd worden, zie aparte faq.
- Verbeterde prestaties verdwijnen automatisch uit deze lijst en komen in de lijst "Te versturen"
- Selecteer alle resterende, niet geweigerde prestaties via het aanvink-vakje in de kolomtitels
_mceclip4.png)
- Klik op "Facturen verbeteren" (=als verbeterd markeren).
- Al deze prestaties komen dan terug bij "Te versturen", en kunnen via een nieuwe zending opnieuw verzonden worden.
Related Articles
Stap 1: Prestaties registeren: nomenclatuurcodes ingeven
Het registreren van de prestaties, als nomenclatuurcodes van het RIZIV gebeurt best door de zorgverstrekkers zelf op het einde van iedere raapleging, via de knop €: De eerste stap is om de nomenclatuurcodes op te zoeken. Er zijn 2 zoekvakken, één ...
Voorkeuren voor facturatie (eFact en eAttest) instellen
Om eFact of eAttest te kunnen gebruiken, moet u uw voorkeuren hebben ingesteld. Hoe configureert u uw Financiële gegevens? Klik linksonder op uw initialen Klik op Voorkeuren > Facturatie in "Details van de gebruiker" Klik op het tabblad FINANCIËLE ...
Stap 0: Instellingen voor elektronische facturatie van prestaties (eFact)
Enkel voor de facturatie van prestaties door artsen Dit artikel betreft enkel de elektronische facturatie van prestaties (voor de WGC: buiten het forfait, dus bv. van technische prestaties of raadplegingen van patiënten (nog) niet in forfait). De ...
Stap 2a: Prestaties registreren voor facturatie via eFact (derde betaler)
Via eFact kunnen prestaties elektronisch aan de mutualiteiten gefactureerd worden. Voor de wijkgezondheidscentra in forfait: bijvoorbeeld voor patiënten (nog) niet in forfait of voor de technische prestaties niet opgenomen in het forfait. Dit is ...
eFact-verzendnummers wijzigen
Wanneer u eFact verzendt, worden de attesten genummerd van 1 tot 999. Er is slechts één verzending per dag toegelaten. Zendingen met hetzelfde nummer worden systematisch geweigerd: dit kan het geval zijn als u in eFact factureert vanuit verschillende ...