Stap 4a: Opvolging/levenscycli van de eFact zendingen

Stap 4a: Opvolging/levenscycli van de eFact zendingen

  • Open de facturatie module via € in de groene navigatiebalk,
  • Ga naar de lijsten "in afwachting" en "te verbeteren"
  • Filter op jaartal
  • Begin met het ontvangen van de Mycarenet berichten (dit gebeurt ook al automatisch bij het opstarten van Medispring)

mceclip2.png

Levenscycli van de zendingen

  • Na verzending vanuit Medispring naar Mycarenet, krijgt een zending de status "in afwachting"
  • Van zodra Mycarenet het bestand heeft ontvangen en doorgestuurd naar de mutualiteit, krijgen bij een "tack" bestand, waardoor de status "verzonden" wordt (max 48u)
  • Bij ontvangst door de mutualiteit, krijgt de zending de status "doorgegeven". 
  • De mutualiteit doet een 1ste controle van de "technische" conformiteit van het bestand
    • bij aanvaarding wordt de status "in behandeling" (code 931000)
    • bij verwerping wegen technische fout wordt de status "fout" (code 920999)
  • De mutualiteit verwerkt dan het bestand
    • het kan nog geweigerd indien het meer dan 5% "inhoudelijke" fouten bevat; de status wordt "verworpen"
    • anders blijft de status 'in behandeling"
  • De verwerking eindigt met
    • volledige aanvaarding en betaling: status "aanvaard" (code 020900)
    • gedeeltelijke aanvaarding en betaling: status "gedeeltelijk aanvaard" (code 920900)

Bij status "fout":

Het betreft een zending geweigerd om technische reden: verboden karakter, slechte formattering, maar ook probleem met de identificatiegegevens

  • Alle prestaties van deze zending bevinden zich nu in de lijst "Te verbeteren"
  • Doe de nodige correcties, bv. op niveau van de betrokken patiënt
  • In de lijst "Te verbeteren", selecteer alle prestaties via het aanvink-vakje in de kolomtitels (alles prestaties worden geselecteerd, behalve de verworpen, die 1 per 1 verbeterd moeten worden, zie aparte faq)
    mceclip3.png
  • Klik dan op de knop "Factureren verbeteren" (= als verbeterd markeren)
  • Al deze prestaties komen dan terug bij "Te versturen", en kunnen via een nieuwe zending opnieuw verzonden worden.
  • Enkel de nog te verbeteren prestaties blijven over

Bij status "verworpen": 

Het betreft een zending met meer dan 5% foute prestaties of een zending met een factuur nummer dat reeds eerder verzonden werd in hetzelfde kalenderjaar. 

  • Alle prestaties van deze zending bevinden zich nu in de lijst "Te verbeteren"
  • De geweigerde prestaties moeten 1 per 1 verbeterd worden, zie aparte faq.
  • Verbeterde prestaties verdwijnen automatisch uit deze lijst en komen in de lijst "Te versturen"
  • Selecteer alle resterende, niet geweigerde prestaties via het aanvink-vakje in de kolomtitels
    mceclip4.png
  • Klik op "Facturen verbeteren" (=als verbeterd markeren).
  • Al deze prestaties komen dan terug bij "Te versturen", en kunnen via een nieuwe zending opnieuw verzonden worden.

 

    • Related Articles

    • Voorkeuren voor facturatie (eFact en eAttest) instellen

      Om eFact of eAttest te kunnen gebruiken, moet u uw voorkeuren hebben ingesteld. Hoe configureert u uw Financiële gegevens? Klik linksonder op uw initialen Klik op Voorkeuren > Facturatie in "Details van de gebruiker" Klik op het tabblad FINANCIËLE ...
    • Stap 0: Instellingen voor elektronische facturatie van prestaties (eFact)

      Enkel voor de facturatie van prestaties door artsen Dit artikel betreft enkel de elektronische facturatie van prestaties (voor de WGC: buiten het forfait, dus bv. van technische prestaties of raadplegingen van patiënten (nog) niet in forfait). De ...
    • Stap 2a: Prestaties registreren voor facturatie via eFact (derde betaler)

      Via eFact kunnen prestaties elektronisch aan de mutualiteiten gefactureerd worden. Voor de wijkgezondheidscentra in forfait: bijvoorbeeld voor patiënten (nog) niet in forfait of voor de technische prestaties niet opgenomen in het forfait. Dit is ...
    • eFact-verzendnummers wijzigen

      Wanneer u eFact verzendt, worden de attesten genummerd van 1 tot 999. Er is slechts één verzending per dag toegelaten. Zendingen met hetzelfde nummer worden systematisch geweigerd: dit kan het geval zijn als u in eFact factureert vanuit verschillende ...
    • Verzenden van de eFact van de HAIO via MyCarenet

      De attesten van de assistent kunnen op 2 manieren verstuurd worden : Ofwel worden de attesten op hetzelfde moment verstuurd als de attesten van de praktijkopleider, aangezien deze laatste ook de zorgverlener is van zijn assistent, en komen de ...