RIZIV statistieken

RIZIV statistieken

RIZIV statistieken

Inleiding

  • De medische huizen/wijkgezondheidscentra moeten jaarlijks een activiteitenverslag aan RIZIV bezorgen.
  • Een deel van de gegevens hiervoor (m.b.t. aantal patiënten en contacten), kunnen uit Medispring gehaald worden. 

Instructies

  1. Gebruik een snelle pc met zo veel mogelijk RAM geheugen (16 Gb aanbevolen voor grote centra).
  2. Sluit alle andere applicaties. 
  3. Meld aan met het "centrum account" (door Medispring aangemaakt bij migratie, Login is riziv-nr-vh-centrum@medispring.be, bv. 84240072111@medispring.be ).  
  4. Controleer of de juiste specialiteit is ingevuld voor alle gebruikers die in de betreffende periode actief waren (sommige kunnen ondertussen inactief zijn; overloop dus de lijst inclusief de inactieve gebruikers et controleer de specialiteit van de gebruik die in de betrokken periode (typisch het vorige jaar), nog actief waren).
    • Om de gebruikers te kunnen zien en beheren, moet het centrum account wel de rol "beheerder" hebben, zie Rollen/Toegangsrechten toekennen aan gebruikers 
    • De specialiteit is hiervoor vanaf versie 2.10.3 toegevoegd aan de Excel-export van de gebruikers:
      mceclip3.png
    • Om de specialiteit van een gebruiker te wijzigen, zoek hem in de lijst van betrokkenen; gebruikers herken je aan het slotje in de laatste kolom:
      mceclip4.png
    • Klik op de gebruiker om de specialiteit te wijzigen naar:
      Algemene geneeskunde/Kinesitherapie/Verpleegkundige (OPGEPAST:  er is ook een specialiteit "Arts", de contacten van gebruikers met deze specialiteit worden niet meegeteld !)
      mceclip5.png

  5. Trek deze statistieken buiten de werkuren (om te vermijden dat gebruikers last ondervinden van de hoge belasting van server en netwerk)

  6. Gebruik indien mogelijk de Medispring Desktop ("electron") versie. Wanneer dit niet werkt (of nog niet beschikbaar is), gebruik https://app.medispring.be

  7. Sluit de dossiers die eventueel nog open zijn.

  8. Indien u het forfait factureert via Beoogo
    • Controleer dat Medispring toegang heeft tot Beoogo, cf. deze Faq
    • Via Instellingen > Beoogo > Statistieken > klik op "Mijn contracten ophalen"
      DOE DIT OPNIEUW OOK ALS U HET AL EERDER GEDAAN HEEFT.
      Dit proces eindigt soms op een wit scherm. Dit betekent niet dat het ophalen mislukt is. Ga verder met stap 6 en controleer of de forfait statistieken correct zijn. 
      mceclip0.png
  9. Via Instellingen > Statistieken, selecteer "RIZIV Rapport", selecteer de juiste start- en einddatum (standaard lopend jaar, gebruik de knoppen aan de rechterkant om vorig jaar te selecteren) en klik op "Downloaden". 
    mceclip1.png

    • Met een lokale server met 10.00 patiënten duurt dit van 45min tot 3u. 
      In de cloud (via de browser) duurt dit van 2 tot 4u). 

    • Medispring vraagt u het Excel bestand op te slaan
      • In het rapport zijn 3 tabbladen. 
        • Het 1ste "Rapport" bevat de gegevens voor het RIZIV
        • De 2 andere "Aantal contacten" en "Aantal patiënten" zijn ter informatie 

    • Als het excel-bestand geen gegevens bevat, was er een bug. Probeer opnieuw. Indien u Beoogo gebruikt, controleer dat u stap 5 goed heeft uitgevoerd.

Goed om weten

  • Patiënten die ingeschreven zijn, maar "niet in orde" op niveau mutualiteit orden wel meegeteld. 
  • Contacten van zorgverstrekkers die nu niet meer actief zijn (maar waarvan de datum vh contact binnen de rapporteringsperiode valt),  worden wel meegeteld.   
  • Voor de contacten is het de specialiteit vd "betrokkene" die in aanmerking wordt genomen (en dus niet de specialiteit van de "gebruiker"). 
  • Voor de huisartsen worden aparte cijfers voor het aantal telefonische contacten (Raadgeving/Divers) en het aantal Teleconsulten gegeven, zodat elk centrum ifv zijn invoergewoontes kan kiezen welke zij opnemen in het verslag aan het RIZIV.
  • Als "Andere" contacten worden enkel de "Multidisciplinaire" contacten meegeteld. 

De gedetailleerde criteria:

ALGEMENE GENEESKUNDE (inclusief huisartsen in opleiding)

Aantal patiënten ingeschreven in forfait met minstens één raadpleging (in de praktijk of aan huis) tussen 01/01 en 31/12.
=> Patiënten met een geldig forfait-contract op de einddatum van het rapport + één raadpleging van het type: 
  1. Raadpleging
  2. Huisbezoek
uitgevoerd door één van de volgende specialismen: 
  1. Algemene geneeskunde & Arts 

Aantal patiënten die niet in het forfait zijn ingeschreven maar die tussen 01/01 en 31/12 minstens één raadpleging (in de praktijk of thuis) hebben gehad.
=> Patiënten zonder geldig forfazit-contract op de einddatum van het rapport + één raadpleging van het type: 
  1. Raadpleging
  2. Huisbezoek
uitgevoerd door één van de volgende specialismen: 
  1. Algemene geneeskunde

Aantal raadplegingen tussen 01/01 en 31/12
- waarvan aantal raadplegingen op kantoor
Type(n) ctc:
  1. Raadpleging
Specialisme(n): 
  1. Algemene geneeskunde

- aantal huisbezoeken (inclusief bezoeken aan alternatieve gezinssettings)
Soort(en) ctc:
  1. Huisbezoek
Specialisme(n): 
  1. Algemene geneeskunde
Aantal consultaties "op afstand" tussen 01/01 en 31/12 (in te vullen indien nodig)
Type(n) ctc:
  1. Elektronische raadpleging
Specialisme(n): 
  1. Algemene geneeskunde
Aantal andere dan de hierboven vermelde contacten tussen 01/01 en 31/12 (invullen indien nodig)
Soort(en) ctc:
  1. Multidisciplinair overleg
Specialisme(n): 
  1. Algemene geneeskunde

KINESITHERAPIE

Aantal patiënten ingeschreven in forfait die tussen 01/01 en 31/12 minstens één raadpleging (in de praktijk of thuis) hebben gehad.
=> Patiënten met een geldig forfait-contract op de einddatum van het rapport + één raadpleging van het type: 
  1. Raadpleging
  2. Huisbezoek
uitgevoerd door één van de volgende specialismen: 
  1. Kinesitherapie
Aantal patiënten niet ingeschreven in forfait die tussen 01/01 en 31/12 minstens één consultatie (in de praktijk of aan huis) hebben gehad.
=> Patiënten zonder geldig forfait-contract op de einddatum van het rapport + één raadpleging van het type: 
  1. Raadpleging
  2. Huisbezoek
uitgevoerd door één van de volgende specialismen: 
  1. Kinesitherapie
Aantal raadplegingen tussen 01/01 en 31/12

waarvan aantal raadplegingen in de praktijk** Type ctc
Type(n) ctc:
  1. Raadpleging
Specialisme(n): 
  1. Kinesitherapie
- aantal huisbezoeken (inclusief bezoeken aan een alternatieve gezinssetting)
Soort(en) ctc:
  1. Huisbezoek
Specialisme(n):
  1. Kinesitherapie 
Aantal andere dan de hierboven vermelde contacten tussen 01/01 en 31/12 (aan te vullen indien nodig)
Soort(en) ctc:
  1. Telefonisch consult
  2. Multidisciplinair overleg
Specialisme(n): 
  1. Kinesitherapie

VERPLEEGKUNDE (inclusief verpleegassistenten)

Aantal patiënten effectief ingeschreven voor het medical home pakket die minstens één raadpleging (in de praktijk of thuis) hadden tussen 01/01 en 31/12.
=> Patiënten met een geldig MM-contract op het einde van het verslag + één raadpleging van het type: 
  1. Raadpleging
  2. Huisbezoek
uitgevoerd door één van de volgende specialismen: 
  1. Verpleegkundige
  2. Zorgverlener (vertaling moet aangepast worden, is officieel "verzorgende")
  3. Verpleegkundige opvoeder
Aantal patiënten niet ingeschreven in forfait die tussen 01/01 en 31/12 minstens één raadpleging (in de praktijk of thuis) hebben gehad.
=> Patiënten zonder geldig forfait-contract op de einddatum van het rapport+ één raadpleging van het type: 
  1. Raadpleging
  2. Huisbezoek
uitgevoerd door één van de volgende specialismen: 
  1. Verpleegkundige
  2. Zorgverlener (vertaling moet aangepast worden, is officieel "verzorgende")
  3. Verpleegkundige opvoeder

Aantal raadplegingen tussen 01/01 en 31/12 waarvan aantal consultaties op de praktijk
Type contact:
  1. Raadpleging
Uitgevoerd door één van de volgende specialismen:
  1. Verpleegkundige
  2. Zorgverlener (vertaling moet aangepast worden, is officieel "verzorgende")
  3. Verpleegkundige opvoeder
- aantal huisbezoeken (inclusief bezoeken aan een alternatieve gezinssetting)
Type(n) ctc:
  1. Huisbezoek
Specialiteit(en): 
  1. Verpleegkundige
  2. Zorgverlener (vertaling moet aangepast worden, is officieel "verzorgende")
  3. Verpleegkundige opvoeder

Aantal andere dan de hierboven vermelde contacten tussen 01/01 en 31/12 (aan te vullen indien nodig)
Type(n) ctc:
  1. Multidisciplinair overleg
  2. Elektronisch overleg
  3. Videoconsultatie
Specialiteit(en): 
  1. Verpleegkundige
  2. Zorgverlener (vertaling moet aangepast worden, is officieel "verzorgende")
  3. Verpleegkundige opvoeder

ALGEMENE STATISTIEKEN

Aantal patiënten ingeschreven op 1 januari
=> Patiënten met een actief forfait-contract op 01/01 van de rapporteringsperiode

Aantal patiënten ingeschreven op 31 december
=> Patiënten met een actief forfait-contract op 31/12 van de rapporteringsperiode

Aantal nieuwe inschrijvingen in het forfait gedurende het jaar
=> Patiënten die geen actief fofrfait-contract hadden op 01/01 maar met een actief contract op 31/12

Aantal niet-ingeschreven patiënten met een follow-up (ten minste één contact met een M,K,I-aanbieder) tijdens het jaar
=> Patiënten zonder forfait-contract die een contact hadden met:
  1. Arts (Algemene geneeskunde)
  2. Kinesitherapeut
  3. Verpleegkundige
  4. Zorgverlener (vertaling moet aangepast worden, is officieel "verzorgende")
  5. Verpleegkundige opvoeder
Gemiddelde leeftijd van ingeschreven patiënten op 31 december
=> Patiënten met forfait-contract op 31/12

Patiënten ouder dan 65 jaar ingeschreven op 31 december
=> Patiënten met forfait-contract en ouder dan 65 jaar op 31/12

RVT-patiënten ingeschreven op 31 december
=> RVT-patiënten in forfait op 31/12

    • Related Articles

    • RASH statistieken

      Inleiding De Rash statistieken moeten in Wallonië door de erkende sociale actoren (waaronder de "maisons médicales"), 1x per jaar in maart naar de Waalse overheid worden gestuurd. Maar ze bevatten ook interessante statistieken, o.a. voor de ...
    • Reporting module

      Lijst van zoekopdrachten Goed om te weten: Als je de lokale versie (Electron) gebruikt, zal de snelheid van uitvoering van verzoeken veel sneller zijn dan via de webversie. Videoversie onderaan de pagina Om toegang te krijgen tot de reporting module, ...
    • Definieer en factureer codes buiten de RIZIV-nomenclatuurcodes

      Deze functie is niet beschikbaar voor gebruikers van medische instellingen met een vaste prijs. Definieer codes buiten de RIZIV-nomenclatuur 1. Maak verbinding met een Gebruiker die als rol "Beheerder" heeft 2. Kies bij het inloggen onder 'Meer ...
    • De geïntegreerde praktijkpremie in de huisartsenpraktijk.

      Wat is de premie voor geïntegreerde huisartsenpraktijk? Het betreft een forfaitaire bedrag die elk jaar aan huisartsen wordt uitbetaald om de werking van hun praktijk en het gebruik van elektronische diensten te ondersteunen. Meer gedetailleerde ...
    • Diabetes en antibiotica barometers

      Inleiding Sinds 2023 is deelname aan de barometers een criterium voor het bepalen van uw praktijkpremie, cf website RIZIV criterium 7 In het kort houdt dit in dat er statistische gegevens (aantallen patiënten die voldoen aan bepaalde criteria) worden ...