Mult-eMediAtt - elektronisch arbeidsongeschiktheidsattest
Inleiding
- Cf. website RIZIV
- Instructies voor huisartsen
- Informatie voor patiënten
- Perscommuniqué
- Nieuwsbericht
- Cf. Communicatie vh RIZIV naar de zorgverstrekkers op 12/6/2024 in bijlage (onderaan deze pagina).
- Mult-eMediAtt is de naam van een nieuwe e-health functionaliteit die gericht is op de elektronische verzending van arbeidsongeschiktheidsattesten.
- Voor veel ambtenaren was dit al mogelijk via Medex; Mult-eMediAtt breidt dit geleidelijk uit naar andere ontvangers.
- Op verzoek van de patiënt, of in geval van problemen met de elektronische indiening, kan ook een nieuw gestandaardiseerd papieren formulier worden afgedrukt en aan de patiënt worden overhandigd.
- Als de patiënt attesten nodig heeft voor ontvangers die Mult-eMediAtt nog niet gebruiken (bv. privé-werkgevers), moeten deze nog steeds op papier worden aangemaakt, zoals voorheen.
- Doelstellingen
- Administratieve vereenvoudiging (cf. elektronisch voorschrift, eAttest, enz.)
- Artsen:
- harmonisatie/normalisatie voor verschillende ontvangers
- verzenden/afdrukken voor meerdere ontvangers tegelijk
- geen/minder afdrukken
- hergebruik van de gegevens die reeds in het dossier van de patiënt aanwezig zijn
- Patiënten:
- geen papieren te versturen of te bezorgen aan de werkgever, mutualiteit, ...
- minder risico op fouten en vertraging > minder boetes
- dit ontslaat de patiënt er niet van om zijn overste in te lichten!
- Beveiliging
- Vertrouwelijkheid van gegevens (ea-diagnose)
- Geen verlies onderweg
- (geleidelijke invoering van Snomed-codering)
- Aanvankelijk ("iteratie 1"):
- Ontvangers beperkt tot
- Medex
- vanaf dag 1 vd ongeschiktheid
- Mutualiteiten
- in geval van ongeschiktheid van meer dan 14 dagen, alsook voor verlengingen hiervan en terugval
- Dit zal geleidelijk worden uitgebreid tot andere bestemmelingen (oa HR Rail), waarbij het doel op lange termijn is dat het mogelijk wordt voor alle werkgevers.
- Enkel
- op verzoek en in aanwezigheid van de patiënt
- door huisartsen
- voor 100% arbeidsongeschiktheid
- Samengevat: een Mult-eMediAtt-indienen vereist volgende stappen:
- Invoer van basisgegevens (reden, begin, duur/einde, verlenging/verval)
- Zoeken naar de bestemmelingen en het mogelijke type indiening (elektronisch/papier) en de in te dienen gegevens (voornamelijk verplichte/optionele/verboden diagnose)
- Selectie van de bestemmelingen en het type verzending (elektronisch of op papier) met de patiënt
- de patiënt kan bijvoorbeeld nog steeds "papier" kiezen als hij wil zien hoe zijn gezondheidstoestand zal evolueren alvorens te beslissen om het attest al dan niet op te sturen
- Aanvullende gegevens invoeren (bv. diagnose, ...)
- Verzenden of afdrukken
- Bewijs van verzending voor de patiënt (dat hij op papier of in zijn burger eBox kan ontvangen) met vermelding van de bestemmelingen en verzendingsnummers
- (Herroeping in geval van vergissing of op verzoek van de patiënt).
- in principe binnen 5 minuten, terwijl de patiënt nog bij de arts is (de patiënt moet worden geïnformeerd vanwege de juridische implicaties)
- uitzonderlijk later, op voorwaarde dat de patiënt een bewijs van de intrekking krijgt (op papier als hij zijn eBox niet heeft geactiveerd).
- Het verzenden gebeurt via een speciaal geformatteerd bericht dat via de eHealthbox wordt verstuurd.
Instructies
- Voorwaarden
- Actieve eHealth-verbinding, zie faq
- De patiënt moet een NISS-nummer hebben en zijn taal moet in Medispring gekend zijn
- Vanuit een contact, via het "P" menu, kies "Ongeschiktheidsattest"
- Selecteer het type "Mult-eMediAtt" en vul de basisgegevens in:
- begindatum
- duur of einddatum
- eerste ongeschiktheid, verlenging of terugval
- reden: ziekte, ongeval, ... + eventueel de datum van aangifte
Opmerking: het formulier wordt weergegeven in de taal van de patiënt, die u linksonder kunt wijzigen.
- Klik op "Bestemmelingen opvragen".
- Selecteer - samen met de patiënt - de ontvangers en het gewenste type verzending (op papier of elektronisch), vul de aanvullende gegevens in (bv. diagnose) en klik op "Verzenden + afdrukken".
- Het bewijs voor de patiënt zal standaard elektronisch zijn als de patiënt zijn "eBox" al heeft geactiveerd, anders wordt papier geselecteerd.
- Diagnose
- Een reeds in het (sub)contact gecodeerde diagnose wordt automatisch overgenomen
- U kunt diagnoses toevoegen of verwijderen, bij voorkeur gecodeerd maar ook in vrije tekst.
- U kunt maximaal 3 diagnoses aangeven; de eerste wordt beschouwd als de "hoofddiagnose".
- Als er al een Snomed-overeenkomst is met een in ICPC of ICD gecodeerde diagnose, wordt de Snomed-code automatisch voorgesteld en standaard geselecteerd.
- Indien aanvullende gegevens verplicht zijn en u verzuimt deze in te vullen, wordt u daarvan op de hoogte gesteld wanneer u op "Verzenden en afdrukken" klikt.
- De basisgegevens (data en soort ongeschiktheid) worden bovenaan het scherm afgebeeld en u kunt ze "Wijzigen".
- Het verzenden kan enige tijd duren, de huidige actie wordt weergegeven, eventuele afdrukken worden automatisch gestart
- Na verzending (en eventuele afdrukken) komt u terug bij het contact en vindt u in het veld "P" een groen vakje dat een Mult-eMediat verzending aangeeft met data, ontvangers en verzending van een bewijs naar de patiënt.
- Als u op het vakje klikt terwijl het contact in de bewerkingsmodus staat, keert u terug naar het Mult-eMediatt-formulier, met de identifiers en data van verzending en de enige mogelijke actie is "Intrekken":
- Als u op een ontvanger in een gesloten contact klikt, ziet u de PDF-versie van het certificaat dat naar deze ontvanger is gestuurd (niet afgebeeld).
Goed om te weten
- In dit stadium kan Mult-eMediAtt nog niet worden gebruikt voor
- verklaringen inzake erkenning van arbeidsongevallen en beroepsziekten (maar wel voor de daaruit voortvloeiende ongeschiktheidsattesten)
- attesten voor zwangerschapsverlof (maar voor zwangerschapsgerelateerde ziekte)
- verklaringen in het kader van Europese richtlijnen en bilaterale overeenkomsten
- duplicaten
- Verwachte toekomstige ontwikkelingen
- andere bestemmelingen: HR Rail, politie, Certimed, particuliere werkgevers, enz.
- attesten voor mutualiteiten vanaf de 1e dag
- deeltijdse arbeidsongeschiktheid
- opladen van het attest in een elektronisch dossier
- mogelijkheid om de historiek te raadplegen (bv. attesten van andere artsen, enz.)
- Te vermijden: een elektronisch en een papieren certificaat naar dezelfde bestemmeling sturen.
- Het telefoonnummer van een contactpersoon (optioneel) is bv. om voor jongeren het telefoonnummer van een ouder te kunnen meegeven.
- In geval van intrekking na het vertrek van een patiënt die de eBox niet gebruikt, moet de arts ervoor zorgen dat het afgedrukte bewijs van intrekking de patiënt bereikt.
- Het is mogelijk een oorspronkelijk op papier ingevoerd attest via Mult-eMediAtt te verlengen.
- Voor vragen over de beschikbaarheid van de online diensten die in Mult-eMediatt worden gebruikt, kunt u terecht op: https://status.ehealth.fgov.be/nl/dashboard, o.m. de diensten "DAAS" en "Directory" zijn specifiek en nodig voor Mult-eMediAat; bij problemen moet dus nog het papier gebruikt worden.
Related Articles
Voorschrift GDPR-conform elektronisch naar patiënt sturen
Instructies Sluit het contact waarin het voorschrift werd aangemaakt af: Klik op het voorschrift > Het elektronisch bewijs van voorschrift wordt geopend Zoek op "knip" binnen Windows en open het "Knipprogramma" Klik op "Nieuw" Terug in Medispring, ...
Elektronisch (geneesmiddelen)voorschrift verzenden via Recip-e
Voorafgaand: voorwaarden voor het verzenden van een elektronisch voorschrift een internetverbinding een actieve eHealth sessie (en dus beschikken over een eHealth certificaat als arts) een telefoonnummer in het gebruikersprofiel > Betrokkene > in een ...
Geneesmiddelenvoorschriften worden niet elektronisch (via Recip-e) verstuurd
Normalerwijze worden geneesmiddelenvoorschriften altijd elektronisch verzonden, wat een "Elektronisch bewijs van voorschrift" oplevert: Wanneer het elektronisch versturen niet lukt, valt Medispring automatisch terug op een "papieren" voorschrift ...
Een voorschrift, arbeidsongeschiktheidsattest, of document versturen via e-mail
Deze functionaliteit is niet langer toegestaan om redenen die verband houden met de vertrouwelijkheid van medische gegevens. . Patiënten moeten hun recepten volgen via Mijngezondheid portaal - https://www.mijngezondheid.belgie.be Als u op de knop ...
Praktijkpremie - overzicht criteria en faqs
De officiële documentatie m.b.t. de criteria voor het bepalen van de praktijkpremie vind je op https://www.inami.fgov.be/nl/professionals/individuelezorgverleners/artsen/hulp/geintegreerde-praktijk/Paginas/default.aspx In het kort, voor de ...