Mult-eMediAtt - elektronisch arbeidsongeschiktheidsattest

Mult-eMediAtt - elektronisch arbeidsongeschiktheidsattest

Inleiding

  1. Mult-eMediAtt is de naam van een nieuwe e-health functionaliteit die gericht is op de elektronische verzending van arbeidsongeschiktheidsattesten. 
    1. Voor veel ambtenaren was dit al mogelijk via Medex; Mult-eMediAtt breidt dit geleidelijk uit naar andere ontvangers.
    2. Op verzoek van de patiënt, of in geval van problemen met de elektronische indiening, kan ook een nieuw gestandaardiseerd papieren formulier worden afgedrukt en aan de patiënt worden overhandigd.

  2. Als de patiënt attesten nodig heeft voor ontvangers die Mult-eMediAtt nog niet gebruiken (bv. privé-werkgevers), moeten deze nog steeds op papier worden aangemaakt, zoals voorheen.

  3. Doelstellingen
    1. Administratieve vereenvoudiging (cf. elektronisch voorschrift, eAttest, enz.)
      1. Artsen: 
        1. harmonisatie/normalisatie voor verschillende ontvangers
        2. verzenden/afdrukken voor meerdere ontvangers tegelijk
        3. geen/minder afdrukken
        4. hergebruik van de gegevens die reeds in het dossier van de patiënt aanwezig zijn

      2. Patiënten:
        1. geen papieren te versturen of te bezorgen aan de werkgever, mutualiteit, ...
          1. minder risico op fouten en vertraging > minder boetes
        2. dit ontslaat de patiënt er niet van om zijn overste in te lichten!

    2. Beveiliging
      1. Vertrouwelijkheid van gegevens (ea-diagnose)
      2. Geen verlies onderweg

    3. (geleidelijke invoering van Snomed-codering)

  4. Aanvankelijk ("iteratie 1"):
    1. Ontvangers beperkt tot 
      1. Medex
        1. vanaf dag 1 vd ongeschiktheid
      2. Mutualiteiten
        1. in geval van ongeschiktheid van meer dan 14 dagen, alsook voor verlengingen hiervan en terugval
      3. Dit zal geleidelijk worden uitgebreid tot andere bestemmelingen (oa HR Rail), waarbij het doel op lange termijn is dat het mogelijk wordt voor alle werkgevers.
    2. Enkel
      1. op verzoek en in aanwezigheid van de patiënt 
      2. door huisartsen
      3. voor 100% arbeidsongeschiktheid

    3. Samengevat: een Mult-eMediAtt-indienen vereist volgende stappen:
      1. Invoer van basisgegevens (reden, begin, duur/einde, verlenging/verval)
      2. Zoeken naar de bestemmelingen en het mogelijke type indiening (elektronisch/papier) en de in te dienen gegevens (voornamelijk verplichte/optionele/verboden diagnose)
      3. Selectie van de bestemmelingen en het type verzending (elektronisch of op papier) met de patiënt
        1. de patiënt kan bijvoorbeeld nog steeds "papier" kiezen als hij wil zien hoe zijn gezondheidstoestand zal evolueren alvorens te beslissen om het attest al dan niet op te sturen
      4. Aanvullende gegevens invoeren (bv. diagnose, ...)
      5. Verzenden of afdrukken
      6. Bewijs van verzending voor de patiënt (dat hij op papier of in zijn burger eBox kan ontvangen) met vermelding van de bestemmelingen en verzendingsnummers
      7. (Herroeping in geval van vergissing of op verzoek van de patiënt).
        1. in principe binnen 5 minuten, terwijl de patiënt nog bij de arts is (de patiënt moet worden geïnformeerd vanwege de juridische implicaties)
        2. uitzonderlijk later, op voorwaarde dat de patiënt een bewijs van de intrekking krijgt (op papier als hij zijn eBox niet heeft geactiveerd). 

    4. Het verzenden gebeurt via een speciaal geformatteerd bericht dat via de eHealthbox wordt verstuurd.

Instructies

  1. Voorwaarden
    1. Actieve eHealth-verbinding, zie faq
    2. De patiënt moet een NISS-nummer hebben en zijn taal moet in Medispring gekend zijn

  2. Vanuit een contact, via het "P" menu, kies "Ongeschiktheidsattest"


  3. Selecteer het type "Mult-eMediAtt" en vul de basisgegevens in:
    1. begindatum
    2. duur of einddatum
    3. eerste ongeschiktheid, verlenging of terugval
    4. reden: ziekte, ongeval, ... + eventueel de datum van aangifte

      Opmerking: het formulier wordt weergegeven in de taal van de patiënt, die u linksonder kunt wijzigen.

  4. Klik op "Bestemmelingen opvragen".


  5. Selecteer - samen met de patiënt - de ontvangers en het gewenste type verzending (op papier of elektronisch), vul de aanvullende gegevens in (bv. diagnose) en klik op "Verzenden + afdrukken".

    1. Het bewijs voor de patiënt zal standaard elektronisch zijn als de patiënt zijn "eBox" al heeft geactiveerd, anders wordt papier geselecteerd.
    2. Diagnose
      1. Een reeds in het (sub)contact gecodeerde diagnose wordt automatisch overgenomen
      2. U kunt diagnoses toevoegen of verwijderen, bij voorkeur gecodeerd maar ook in vrije tekst.
      3. U kunt maximaal 3 diagnoses aangeven; de eerste wordt beschouwd als de "hoofddiagnose".
      4. Als er al een Snomed-overeenkomst is met een in ICPC of ICD gecodeerde diagnose, wordt de Snomed-code automatisch voorgesteld en standaard geselecteerd.
    3. Indien aanvullende gegevens verplicht zijn en u verzuimt deze in te vullen, wordt u daarvan op de hoogte gesteld wanneer u op "Verzenden en afdrukken" klikt.
    4. De basisgegevens (data en soort ongeschiktheid) worden bovenaan het scherm afgebeeld en u kunt ze "Wijzigen".

  6. Het verzenden kan enige tijd duren, de huidige actie wordt weergegeven, eventuele afdrukken worden automatisch gestart


  7. Na verzending (en eventuele afdrukken) komt u terug bij het contact en vindt u in het veld "P" een groen vakje dat een Mult-eMediat verzending aangeeft met data, ontvangers en verzending van een bewijs naar de patiënt.


    1. Als u op het vakje klikt terwijl het contact in de bewerkingsmodus staat, keert u terug naar het Mult-eMediatt-formulier, met de identifiers en data van verzending en de enige mogelijke actie is "Intrekken":


    2. Als u op een ontvanger in een gesloten contact klikt, ziet u de PDF-versie van het certificaat dat naar deze ontvanger is gestuurd (niet afgebeeld).

Goed om te weten

  1. In dit stadium kan Mult-eMediAtt nog niet worden gebruikt voor
    1. verklaringen inzake erkenning  van arbeidsongevallen en beroepsziekten (maar wel voor de daaruit voortvloeiende ongeschiktheidsattesten)
    2. attesten voor zwangerschapsverlof (maar voor zwangerschapsgerelateerde ziekte)
    3. verklaringen in het kader van Europese richtlijnen en bilaterale overeenkomsten
    4. duplicaten

  2. Verwachte toekomstige ontwikkelingen
    1. andere bestemmelingen: HR Rail, politie, Certimed, particuliere werkgevers, enz.
    2. attesten voor mutualiteiten vanaf de 1e dag
    3. deeltijdse arbeidsongeschiktheid
    4. opladen van het attest in een elektronisch dossier
    5. mogelijkheid om de historiek te raadplegen (bv. attesten van andere artsen, enz.)
  1. Te vermijden: een elektronisch en een papieren certificaat naar dezelfde bestemmeling sturen.

  2. Het telefoonnummer van een contactpersoon (optioneel) is bv. om voor jongeren het telefoonnummer van een ouder te kunnen meegeven. 
  1. In geval van intrekking na het vertrek van een patiënt die de eBox niet gebruikt, moet de arts ervoor zorgen dat het afgedrukte bewijs van intrekking de patiënt bereikt.

  2. Het is mogelijk een oorspronkelijk op papier ingevoerd attest via Mult-eMediAtt te verlengen.

  3. Voor vragen over de beschikbaarheid van de online diensten die in Mult-eMediatt worden gebruikt, kunt u terecht op: https://status.ehealth.fgov.be/nl/dashboard, o.m. de diensten "DAAS" en "Directory" zijn specifiek en nodig voor Mult-eMediAat; bij problemen moet dus nog het papier gebruikt worden. 

    • Related Articles

    • Voorschrift GDPR-conform elektronisch naar patiënt sturen

      Instructies Sluit het contact waarin het voorschrift werd aangemaakt af: Klik op het voorschrift > Het elektronisch bewijs van voorschrift wordt geopend Zoek op  "knip" binnen Windows en open het "Knipprogramma"  Klik op "Nieuw" Terug in Medispring, ...
    • Elektronisch (geneesmiddelen)voorschrift verzenden via Recip-e

      Voorafgaand: voorwaarden voor het verzenden van een elektronisch voorschrift een internetverbinding een actieve eHealth sessie (en dus beschikken over een eHealth certificaat als arts) een telefoonnummer in het gebruikersprofiel > Betrokkene > in een ...
    • Geneesmiddelenvoorschriften worden niet elektronisch (via Recip-e) verstuurd

      Normalerwijze worden geneesmiddelenvoorschriften altijd elektronisch verzonden, wat een "Elektronisch bewijs van voorschrift" oplevert: Wanneer het elektronisch versturen niet lukt, valt Medispring automatisch terug op een "papieren" voorschrift ...
    • Een voorschrift, arbeidsongeschiktheidsattest, of document versturen via e-mail

      Deze functionaliteit is niet langer toegestaan om redenen die verband houden met de vertrouwelijkheid van medische gegevens. . Patiënten moeten hun recepten volgen via Mijngezondheid portaal - https://www.mijngezondheid.belgie.be Als u op de knop ...
    • Praktijkpremie - overzicht criteria en faqs

      De officiële documentatie m.b.t. de criteria voor het bepalen van de praktijkpremie vind je op https://www.inami.fgov.be/nl/professionals/individuelezorgverleners/artsen/hulp/geintegreerde-praktijk/Paginas/default.aspx  In het kort, voor de ...