Hoe verbeter ik forfait facturen?
Alle facturen die door de ziekenfondsen zijn geweigerd, verschijnen in het tabblad “Te corrigeren facturen”.
In dit scherm ziet u de facturen die nog te verbeteren zijn en de reden wordt aangegeven in de kolom REDEN.
U kunt correcties aanbrengen per factuur of massaal (bijvoorbeeld in het geval van volledige weigeringen).
Let op: Facturen met verbeteringen kunnen ALLEEN dezelfde maand worden teruggezonden als de zending VOLLEDIG is geweigerd (bijv. meer dan 5% fout).
Andere verbeteringen worden volgende maand verstuurd.
Factuur per factuur verbeteren
Door op de + voor de factuur te klikken, kunt u meer details opvragen over de reden van weigering, aangezien sommige codes kunnen worden goedgekeurd, maar andere niet (bijv. patiënt in rusthuis).
Afhankelijk van de fout brengt u de juiste verbeteringen aan (bijv. in het dossier van de patiënt door zijn verzekerbaarheid voor die maand of de volgende te controleren).
Vervolgens heeft u twee opties: de factuur verbeteren of als verloren markeren (als u zeker weet dat de factuur nooit zal worden betaald).
De factuur verbeteren :
Klik op het icoon
nadat u de gewenste correctie heeft aangebracht aan het einde van de lijn.
- Ofwel voor de hele factuur (1)
- Of voor de gewenste code (2)
Daarna wordt de factuur automatisch verplaatst naar het tabblad “Te verzenden facturen” en worden deze facturen de volgende maand met uw maandelijkse facturen verzonden.
De factuur op “verloren” zetten:
Als u zeker weet dat u nooit betaald zult worden voor deze factuur, kunt u op het icoon
aan het einde van de lijn klikken.
- Ofwel voor de hele factuur (1)
- Of voor de gewenste code (2)
De factuur wordt dan naar het tabblad “Verloren facturen” gestuurd.
In het geval van een fout kunt u de facturen van dit tabblad ophalen met behulp van het juiste icoon.
Massa Verbetering
Als u een groot aantal patiënten opnieuw moet factureren (bijvoorbeeld bij tarieffouten) of als alle facturen op het scherm verloren zijn geraakt, kunt u de knoppen bovenaan de lijst gebruiken.
- Om alles opnieuw te factureren, klikt u op de knop ALLES ALS TE CORRIGEREN MARKEREN bovenaan de pagina.
In een tussenscherm kunt u kiezen welk ziekenfonds(en) u opnieuw wenst te factureren en welke maand u opnieuw wenst te factureren
Om verschillende maanden te herstellen, moet deze actie meerdere keren worden uitgevoerd. Deze optie is handig als u een ziekenfonds met meer dan 5% fout heeft dat u opnieuw moet factureren voor de huidige maand.
- Om facturen als verloren te melden, klikt u op de knop MARKEER ALLES ALS VERLOREN bovenaan de pagina.
In een tussenscherm kunt u de ziekenfonds(en) kiezen waarvoor de facturen als verloren moeten worden gekenmerkt. Deze actie moet per maand worden uitgevoerd.
In beide gevallen kunt u in een tussenscherm de ziekenfonds(en) kiezen die opnieuw moeten worden gefactureerd en de maand die opnieuw moet worden gefactureerd.
Om verschillende maanden te herstellen, moeten deze acties meerdere keren worden uitgevoerd (voor elke maand).
Goed om te weten:
Via het tabblad “ Eerdere facturen ” kunt u automatisch de verzekerbaarheid van een patiënt over zijn hele forfaitperiode controleren en zo te weten komen of de patiënt voor de verschillende maanden in orde is gebracht. U kunt dan de ontbrekende maanden voor deze patiënt factureren. Ontbrekende maanden zijn maanden waarvoor geen factuur is gegenereerd voor deze patiënt (bijvoorbeeld wanneer het MDA heeft aangegeven dat de patiënt niet factureerbaar is omdat hij/zij niet in orde was).
Als er al eerder één of meer facturen voor deze patiënt zijn gegenereerd met behulp van de functie
ALS FACTUREERBAAR instellen in het MDA (bijvoorbeeld vanwege een niet beantwoord van de ziekenfonds tijdens het MDA), dan zal de factuur al gemaakt zijn en dus aanwezig zijn in het tabblad “Te corrigeren facturen”. Het is dan via het tabblad “Te corrigeren facturen” dat u de factuur terug moet zetten in “Te verzenden facturen” door op het correctie-icoontje aan het einde van de factuur te klikken.
Related Articles
Forfait facturen controleren en genereren van patiënten voor afgelopen periodes
Het is mogelijk om forfaitaire facturen te genereren voor periodes tot 2 jaar vanaf de huidige datum. Er zijn twee manieren om forfaitaire facturen te genereren in MediSpring: de “automatische” manier en de “handmatige” manier. Met “automatisch” ...
Nieuwe tarieven voor forfait invoeren
Doel: Hoe de nieuwe tarieven die door het RIZIV zijn doorgegeven voor de verschillende forfaits in Medispring in te voeren. Let op: Bij het toevoegen van een nieuw tarief gecommuniceerd door het RIZIV, moet u ALTIJD een datum invoeren die begint op ...
Hoe zet ik een attest "in afwachting"?
Soms heeft u geen internetverbinding, of is er een probleem met de eTar-validaties of een probleem met de eHealth-verbinding. In deze gevallen kunt u de optie gebruiken om uw attesten "in afwachting" te zetten voor eAttest of eFact. Ter herinnering: ...
Facturatie van het “Type 2 diabetes opstarttraject” als forfait
Het “Type 2 diabetes opstarttraject” vervangt vanaf 1 januari 2024 het “Voortraject” (of “Follow-up van een type 2 diabetes patiënt” zorgmodel). Deze FAQ is bedoeld voor wijkgezondheidscentra in forfait en de artsen die er werken. Als je als arts ...
Hoe wijzig ik mijn gebruikersbestand (gegevens, login, wachtwoord, enz.)?
U kunt uw gebruikersgegevens op elk moment wijzigen. U kunt uw RIZIV-nummer, uw wachtwoord, uw login, uw facturatiegegevens, uw weergavevoorkeuren, enz. wijzigen. Als u uw persoonlijke gegevens wenst te wijzigen of aanvullen, klikt u op het vakje met ...